Monday, October 10, 2005

Pemuda MCA mahu kaji pengisytiharan Kota Bharu Bandaraya Islam

Akhbar THE STAR hari ini melaporkan Naib Ketua Pemuda MCA yang baru Ling Hee Leong sebagai berkata bahawa Pemuda MCA akan membuat kajian terutama berkenaan objektif dan kesahihan pengisytiharan Kota Bharu sebagai Bandaraya Islam oleh kerajaan negeri baru-baru ini sebelum membuat pndirian terhadapnya.



Menurut THE STAR lagi:

If there were policies that might be seen as infringing non-Muslim rights, then a dialogue could be held with the state government, Ling said.

Ling berkata sekiranya terdapat dasar-dasar yang menjejaskan hak masyarakat bukan Islam, maka satu majlis dialog akan diadakan dengan pihak kerajaan negeri.

Dalam hal ini baguslah kiranya Pemuda MCA bersikap terbuka dan bersedia berbincang dengan pihak kerajaan negeri. Saya yakin kerajaan Tok Guru MB Kelantan sudah semestinya bersedia pada bila-bila masa untuk menjelaskan perkara ini kepada mereka. Barangkali Dewan Pemuda PAS kelantan boleh mngeluarkan undagan khas kepada Ling danrakan-rakan.

Cuma yang menimbulkan sedikit kemusykilan apabila Ling dipetik sebagai berkata:

Yes, I have received complaints from certain people outside about the matter. We need to study it first.

Ya saya ada menerima rungutan dari beberapa pihak dari luar berkenaannya. Kita perlu mengkaji terlebih dahulu.

Bermakna yan merungut dan tidak puas hati bukannya masyarakat bukan Islam Kelantan tetapi yang berada di luar! Sudah pastilah apabila ia melibatkan masyarakat luar maka terlepaslah tanggungjawab kerajaan negeri. Yang pentingnya seluruh rakyat jelata Kelantan termasuk penduduk bukan Islam dapat menerima pengisytiharan yang dibuat oleh Al Sultan Kelantan itu dengan hati yang terbuka.

Dan dalam hal ini saya rasa sudah tiba masanya kerajaan negeri mengundang pihak NGO terutama yang mewakili masyarakat bukan Islam di Kelantan untuk menjelaskan kedudukan yang sebenar agar hasrat murni kerajaan negeri ini akan mendapat dokongan yang lebih mantap dari semua pihak, dan tidak ada ruang untuk mereka yang berniat jahat untuk menggagalkannya, insyallah.

No comments: