Tuesday, October 11, 2005

Kenyataan Dr M: Krisis keyakinan terbesar kerajaan Pak Lah

Bagi rakyat kebanyakan isu kontroversial AP seolah sudah tenggelam. Biarpun ramai yang masih belum berpuas hati namun hakikatnya menteri berkenaan telah pun menyerah diri ke parlimen. Ahli-ahli parlimen yang sebelumnya berkepak dan berkokok akhirnya terpaku semacam sudah berpuas hati.

Menteri yang petah dan keletah itu seolah telah memukau semua yang hadir. Walaupun Ketua Pembangkang berkali-kali mahu menganggu beliau, namun akhirnya ketua pembangkang pula yang dilihat keterlaluan dan biadap. Menteri berkenaan dengan berani mengancam mahu menghumban Pengerusi DAP itu ke kolam.



Tapi rupanya tidak berakhir disitu isu yang penuh tandatanya dan berkeladak dengan ketidaktelusan itu.

Dalam akhbar tempatan hari ini, bekas PM yang merupakan pencetus utama yang membongkar skandal AP ini terpaksa bersuara sekali lagi. Walaupun telah tidak berkuasa, walaupun telah bersara dari jawatan kerajaan dan politik, Dr M muncul ke hadapan kerana pada beliau isu ini tidak boleh dan tidak patutu selesai begitu sahaja.

Kata-kata beliau pedas, lebih pedas dari waktu pertama membongkar skandal ini dahulu. Antara lain THE STAR memetik beliau sebagai berkata:

On the approval of NAZA cars as national cars, I think MITI knows very well that it had approved it and you know the cover-up is wrong.

Kelulusan kereta NAZA sebagai kereta nasional, saya berasa MITI tahu yang ia yang meluluskannya, menyembunyikan perkara ini adalah salah.

The Government must not cover up and lie to the public, its wrong. The Government knows that it was MITI that approved it and not me. Any attempt to cover-up is very bad.

Kerajaan tidak boleh menyembunyikan perkara ini dan berbohong kepada rakyat. Kerajaan tahu bahawa MITI lah yang telah meluluskan perkara ini dan bukannya saya. Sebarang usaha untuk menyembunyikan perkara ini adalah suatu yang sangat jahat.

This is especially important as we know believe in transparency.

Perkara ini sungguh penting memandangkan kita sekarang bercakap berkenaan ketelusan.

Dan apabila ditanya adakah beliau berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh menteri berkenaan di parlimen berhubung isu ini, Dr M berkata:

And unfortunately the MPs also did not ask the right questions.

Dan malangnya ahli-ahli parlimen pula tidak bertanya soalan-soalan yang tepat.

Nampaknya dengan kenyataan bekas PM ini, isu ini hangat dan berasap kembali. Kini Dr M bukan sekadar menyerang ketidaktelusan rafidah malah pihak kerajaan pimpinan Pak Lah turut dipertikaikan. Demikian juga sumbangan ahli-ahli parlimen.

Jika seorang bekas PM boleh dengan yakin dan berani menuduh yang kerajaan yang berkuasa hari ini telah MENIPU maka kredibiliti kerajaan BN di bawah pimpinan Pak Lah sungguh tercabar, dan tidak ada orang lain yang boleh mernjawab pertuduhan ini melainkan Pak Lah sendiri.

Takkanlah seorang negarawan berstatus bekas PM tergamak mahu menipu rakyat jelata!

Saya kira dengan kenyataan Dr M ini kerajaan BN pimpinan Pak Lah kini dilanda krisis keyakinan yang terbesar dalam sejarahnya. Benarkah menteri berbohong di parlimen, benarkah kerajaan menyembunyikan kebenaran dari rakyat, benarkah kelulusan kabinet tidak diperolehi untuk menganugerahkan Naza status kereta nasional?

Rakyat ingin tahu, jangan sekadar mengaku telus tetapi kelabu luar dan dalam.

No comments: