Saturday, October 15, 2005

Kayveas dakwa pemimpin MCA rasuah?

Sebelum ini bekas PM Dr Mahahtir Mohamaed mencetuskan sensasi apabila mendakwa kerajaan berbohong dalam isu AP khususnya yang berkait status kereta nasional yang diberikan kepada Naza Motors.

Hari ini satu lagi sensasi tercetus apabila akhbar UTUSAN melaporkan yang Timbalan Menteri di JPM yang juga Presiden PPP mencabar seorang ahli jawatakuasa pusat MCA yang juga ADUN Subang Jaya, Lee Hwa Beng agar mengisytiharkan hartanya bagi membuktikan benar ataupun tidak dakwaan bahawa pihak berkuasa tempatan (PBT) antara agensi yang paling banyaa dikaitkan dengan rasuah.



Hwa Beng disamping merupakan ADUN Subang Jaya, adalah juga ahli Majlis Perbandaran Subang Jaya MPSJ selama beberapa penggal.

Kata Kayveas:

Sudah berapa lama dia menjadi ahli MPSJ, berapa asset, berapa dan apakah projek yang beliau kumpul sehingga sekarang.

Bukan sahaja untuk dirinya malah projek yang Hwa Beng dapatkan sekali bagi rakan-rakannya. Beranikah dia mengisytiharkan harta beliau. Saya tahu segalanya.

Seorang Presiden parti komponan BN mendakwa seorang pemimpin parti komponan BN yang lain sebagai perasuah, penyalahgunakuasa dan tidak mengamalkan ketelusan!

Benarkah demikian? Sebagaimana benarkah Rafidah telah membohongi kabinet dalam isu status Naza sebagai kereta nasional? Dan benarkah kerajaan pimpinan Pak Lah pula berbohong kepada rakyat kerana ingin melindungi Rafidah?

Saya kira tahap kecekapan dan ketelusan kerajaan BN di bawah kepimpinan Pak Lah semakin menurun, longgar dan terus dipertikaikan dari hari ke hari.

Dalam kes Hwa Beng, dengan dakwaan Kayveas itu sewajarnyalah tindakan segera diambil oleh pihak berwajib untuk menyiasat kesahihannya. Kayveas berstatus Timbalan Menteri, sudah pasti sebagaimana Dr M, takkanlah beliau berani berbohong. Oleh itu ambillah tindakan segera, jangan sekadar bersandiwara dan mencurahkan segala-galanya di dada-dada akhbar semata-mata. Aduhai dimanakah dikau ketelusan!

No comments: