Friday, October 28, 2005

RM28 juta tambahan geran pembangunan untuk Kelantan

Di Putrajaya semalam PM Pak Lah mengumumkan tambahan geran pembangunan tahunan kerajaan persekutuan sebanyak RM120 juta kepada negeri-negeri. Dan disamping itu sejumlah RM211 juta hutang kerajaan-kerajaan negeri dilupuskan.

Menurut Pak Lah pertambahan geran tersebut bermaksud untuk merapatkan jurang pembangunan yang berbeza-beza antara negeri-negeri dalam persekutuan.

Kelantan menerima peruntukkan kedua terbesar iaitu sebanyaka RM28.6 juta. Dan sewajarnyalah kerajaan negeri mengucapkan terima kasih di atas keprihatinan kerajaan pusat di bawah Pak Lah itu.

Walaubagaimanapun diharapkan geran tersebut disalurkan terus ke kerajaan negeri dan tidak ke pihak-pihak lain di Kelantan. Sekiranya kerajaan pusat ikhlas mahu memanfaatkan wang tersebut, maka kerajaan negerilah tempat yang paling layak untuk ianya disalurkan. Jangan nanti wang itu disalur pula ke agensi lain ataupun melalui wakil-wakil rakyat Umno.



Kerajaan negeri di Kelantan yang serba dikekang itu telah membuktikan kemampuannya sebagaimana yang dibentangkan oleh Tok Guru MB dalam sidang bajet 2006 baru-baru ini. Sebagai sebuah negeri di dalam kerajaan persekutuan maka tidak ada sebab Kelantan tidak diberi otonomi untuk menguruskan pendapatan dan perbelanjaannya sendiri.

Walaupun RM28 juta itu bukanlah satu jumlah yang besar berbanding contohnya hutang kerajaan Johor kepada pusat sebanyak RM598.35 juta, sekurang-kurangnya jika ia turun terus ke kerajaan negeri saya yakin banyak yang kerajaan negeri dapat lakukan dalam merealisasikan matlamatnya untuk Membangun Bersama Islam.

No comments: