Friday, October 14, 2005

Krisis keyakinan kerajaan Pak Lah semakin parah

Kini telah hampir 4 hari berlalu dimana bekas PM Dr Mahathir telah mengeluarkan kenyataan mendakwa kerajaan pimpinan Pak Lah sebagai telah berbohong kepada rakyat dan menyembunyikan kebenaran khusus dalam kemelut AP khasnya berkenaan status kereta nasional berjenama Naza.

Sehingga kini tidak ada seorang pun pimpinan kanan kerajaan Pak Lah yang telah memberikan reaksi terhadap dakwaan serius bekas PM itu.

Hari ini Dr M terus membongkar lagi isu tersebut. Melalui rancangan THE EXCHANGE terbitan TV3 siang tadi Dr M telah mendedahkan beberapa surat yang membuktikan bahawa Naza sebenarnya tidak pernah menerima kelulusan dari beliau selaku PM (ketika itu) untuk diberikan status kereta nasional seperti Proton.



Salah satu surat yang didedahkannya adalah dari pihak Naza yang berbunyi:

Sehubungan dengan itu NKSB berharap YAB Dato Seri dapat memberi khidmat nasihat dan dorongan untuk kami menjadikan Kia Karnival sebagai sebuah kenderaan dua guna yang berkapasiti 2500cc yang pertama buatan tempatan

Kata Dr M kandungan surat ini sendiri membuktikan ianya bukan permohonan untuk memperolehi status kereta nasional tetapi sekadar memohon beliau memberikan khidmat nasihat dan dorongan bagi menjadikan Naza sebuah produk kereta nasional. Bermakna banyak lagi syarat dan peraturan belum dipenuhi.

Beliau berkata adalah tidak patutu Naza diberikan status berkenaan sedangkan kandungan tempatannya ketika itu hanyalah 18 peratus sedangkan Proton yang memiliki status yang sama memiliki kandungan tempatan sebanyak lebih 90 peratus.

Beliau mendakwa menteri MITI, Rafidah Aziz lah yang telah BULLDOZE isu Naza ini. Ketika beliau hadir merasmikan kilang Naza, beliau sendiri ketika itu tidak tahu menahu yang kelulusan telah diberikan untuk Naza memiliki status kereta nasional.. Beliau berkata dalam satu mesyuarat cabinet Rafidah mendakwa telah memperolehi kelulusan dari beliau. Dalam siaran THE EXCHANGE Dr M bertegas mengatakan:

I have not approved it. (Saya tidak pernah meluluskannya)

Pendedahan ini sudah pasti menghakis lagi keyakinan rakyat terhadap kerajaan Pak Lah yang terus meilih untuk membisu sedangkan Rafidah masih seorang anggota cabinet sehingga hari ini!

Ini suatu isu yang serius dan jika benar dakwaan bekas PM itu bermakna kabinet dan PM telah diperalatkan oleh seorang menteri berhubung suatu perkara yang melibatkan kepentingan negara. Sudah pasti pihak berwajib perlu mengambil tindakan. Mengapa BPR berdiam diri, malah mengapa PM sendiri berdiam diri?

Dengan terbongkarnya perkara ini oleh seorang bekas PM, kerajaan Pak Lah kini semakin parah dilanda krisis keyakinan. Rakyat berhak untuk mengetahui apa yang sebenarnya telah berlaku dan mengapa jika ianya merupakan suatu kesalahan, pihak kerajaan tidak bertindak dan sebalinya terus sahaja memendamkan perkara ini.

Kalau anak Ketua Polis Negara pun boleh ditangkap oleh BPR atas dakwaan rasuah, apa hebatnya menteri berkenaan? Mengapa perkara ini dibiarkan begitu sahaja?

No comments: