Saturday, October 08, 2005

Jangan terpedaya dengan bilangan yang ramai

Bilangan yang ramai menghadiri sessuatu majlis politik itu tidak semestinya mencerminkan sokongan ramai. Bilangan ramai boleh dinisbahkan dengan pelbagai faktor peratama sebagaimana dinyatakan oleh MB Perak Tajol Rosli yang dipetik oleh THE STAR hari ini, mungkin yang ramai itu ditaja atau sengaja diimpot.



Tajol merujuk kepada majlis-majlis Umno yang dihadiri orang ramai, yang menurut beliau tidak semstinya mencerminkan sokongan penuh kepada parti tersebut. Beliau mengambil contoh pilihnaraya umum 1999, dimana majlis-majlis tajaan Umno ketika itu dihadiri oleh puluhan ribu manusia, namun bila tiba pilihanraya Umno tewas teruk termasuklah di Perak.

PAS juga pernah menerima padah yang sama sebelum ini, saya ingat selepas Peristiwa Memali pada bulan November 1985. Ekoran peristiwa itu ceramah-ceramah PAS dibanjiri ribuan peserta. Pada pilihanaraya umum 1986 dengan peristiwa trajis itu masih hangat dibincangkan, dengan kebanjiran kehadiran di ceramah-ceramahnya, PAS menyangkakan ia mempunyai harapan untuk menang besar.

Akan tetapi keputusan muktamadnya PAS menghadapi kekalahan paling buruk dalam sejarahnya. Dari 6 kerusi parlimen PAS hanya mampu bertahan di satu kerusi iaitu kerusi keramat Pengkalan Chepa. Di DUN Terengganu dari permulaan 5 kerusi pada 1982, PAS cumam mampu mempertahankan 2 kerusi.

Dalam hal ini sesungguhnya yang ramai menghadiri ceramah PAS ketika itu sebenarnya adalah mereka yang berada di atas pagar. Yang hadir hanya untuk mendengar namun belum berapa yakin mahu mengundi PAS atas beberapa sebab. Dan keduanya didapati mereka yang hadir disatu-satu ceramah PAS itu akan turut hadir di ceramah lain di tempat yang lain. Bermakna crowd nya sama sahaja dari satu majlis ke satu majlis.

Memang dalam keadaan-keadaan tertentu kehadiran mereka dimajlis ceramah adalah superficial. Namun sejak gelombang reformasi yang memuncak pada tahun 1999, kehadiran di ceramah-ceramah BA biasanya dapat diterjemahkan kepada undi. Mereka yang hadir tidak seperti dalam majlis Umno, datang dengan sukarela, tidak dibeli atau ditaja.

Rakyat semakin matang, dan penerangan first hand hanya boleh diperolehi melalui majlis-majlis ceramah umum, kerana itulah kerajaan Pak lah telah mengetatkan peraturan untuk majlis-majlis seumpama ini setelah BN dan Umno tergigit pada tahun 1999.

Apa pun kiranya pihak polis melonggarkan keizinan untuk ceramah dan rapat umum oleh parti-parti politik seperti pada zaman awal dahulu, ketika itu rakyat akan memiliki kebebasan untuk mendengar semua pihak dan seterusnya memilih dengan penuh yakin. Tak kiralah samada mereka hadir kerana nasi sebungkus atau RM10, sekurang-kurangnya kita dapat berbangga bahawa Malaysia bukan sekadar sebuah negara maju tetapi turut memperatahankan kebebasan berhimpun dan bersuara, sebagaimana negara-negara maju lain.

No comments: