Thursday, October 06, 2005

Membangun Bersama Islam: Sokong sahaja kalau tak mampu

Akhbar THE SUN hari ini membawa satu berita menarik dengan tajuk:

PAS says it wont stop sale of liquor

Menurut laporan Adun Umno dari Wakaf Baru, Mohd Rosdi Ab Aziz semasa sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan semalam bertanya soalan samada kerajaan negeri dengan slogannya Membangun Bersama Islam bercadang untuk menutup premis-premis menjual arak dalam negeri tersebut.

Bagi mereka yang membaca tajuk ini nampak seolah-olah terdapat percanggahan antara negeri yang mahukan Islam tapi dalam waktu yang sama tidak menghentikan jualan arak dalam negerinya.

Juga nampak seolah-olah ADUN Umno ini benar-benar prihatin lantaran konsep Islam Hadhari yang dibawa oleh partinya yang memerintah diperingkat Pusat.

Tapi hakikatnya benarkah demikian? Sekiranya kita menelaah jawapan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan negeri, Takiyuddin Hassan jelaslah soalan ADUN Umno ini sungguh mengelirukan, nakal malah sebenarnya akan menyerang kembali diri dan partinya sendiri.

Takiyuddin menjelaskan bahawa kerajaan negeri yang berteraskan Islam tidak menghalang rakyatnya yang bukan beragama Islam dari meminum arak. Lesen premis arak Cuma dikeluarkan kepada restoran Cina yang mempunyai pelanggan bukan Islam sahaja. Tambah beliau kerajaan negeri meluluskan lesen premis bagi penjualan arak mengikut keperluan masyarakat bukan Islam sahaja, misalnya di Kota Bharu sebanyak enam lesen, Gua Musang (empat), Kuala Krai, Pasir Mas, Tanah Merah dan Tumpat masing-masing satu lesen premis.

Bahagian pertama jawapan Takiyuddin ini sebenarnya boleh digunakan untuk membuktikan bahawa kerajaan Islam di Kelantan tidak pernah menekan atau melarang masyarakat bukan Islam dari mengamalkan apa yang dibenarkan oleh agama atau kepercayaan mereka (itupun bagi mereka yang ingin berbuat demikian).

Malah kerajaan Pusat dan kerajaan-kerajaan negeri milik BN dan Umno yang menjuarai Islam Hadhari lebih pemurah lagi sehingga langsung tidak mengawal samada pengeluaran lessen premis mahupun pengunjung-pengunjung premis.

Seterusnya Takiyuddin mengambil kesempatan memulangkan paku buah keras kepada ADUN Umno itu dengan mengatakan bahawa Kerajaan Kelantan menganggap amat malang sekali bagi negara ini yang diisytiharkan sebagai sebuah negara Islam, namun membenarkan kilang arak beroperasi.

Malah Harakahdaily melaporkan Takyuddin sebagai berkata:

Sedangkan menurut Imam Abu Hanifah negara umat Islam dibenarkan mengimport arak bagi kegunaan orang bukan Islam sahaja.

Bahagian kedua jawapan Takiyuddin ini seolah mengingatkan ADUN Umno itu agar jangan meludah ke langit akhirnya akan bertepek ke muka sendiri! Kerajaan Islam Hadhari Malaysia buka sekadar melesankan premis arak yang boleh dikunjungi oleh umat Islam malah dengan kilang-kilannya sekali dilesenkan.

Kilan-kilang ini pula dimiliki oleh syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia yang sahamnya boleh dipegang oleh umat Islam. Malahan syarikat-syarikat pengeluar arak itu juga boleh mengambil pengarah, pengurus dan kakitangan dikalangan orang-orang Islam (saya dfahamkan ada surau lagi dalam salah sebuah kilang arak itu).

Dalam hal ini lebih baik Umno menyokong sahaja usaha murni kerajaan negeri Kelantan, beri pandangan dan bantuan untuk Kelantan mempertingkatkan lagi usahanya untuk Membangun Bersama Islam, dalam keadaan kita tidak mampu berbuat apa-apa, lebih baiklah kita berikan sahaja sokongan kepada mereka yang mampu.

No comments: