Friday, October 28, 2005

Bagaimana mengawal lidah ahli Parlimen

Bukan lagi satu rahsia bahawa ahli-ahli parlimen terutama dari parti pemerintah Umno/BN memiliki rekod sering mengeluarkan kata-kata kesat dan biadap dalam dewan rakyat.

Fenomena ini berlaku barangkali kerana pertama mereka memiliki majoriti yang luar biasa besarnya, lantas menyangka yang pendapat dan pandangan orang lain tidak berharga dan kedua kerana di dewan rakyat selain dari sesama ahli parlimen, kakitangan dan pelawat, mereka menyangka tidak ada orang lain yang dapat mendengar dan memerhati gelagat mereka.



Beberapa tahun lalu kita pernah mendengar rakaman kata-kata kesat dan nista dilemparkan umpamanya kepada Karpal Singh ketika beliau berucap. Seolah-olah bangsa dan budaya Karpal itu adalah bahan momokkan bagi si BN dan Umno.

Ulamak tahi kucing, pakai sahaja serban tapi bodoh adalah antara ayat-ayat biadap yang pernah dilemparkan terhadap ahli-ahli parlimen PAS.

Dan yang terkini adalah apabila wakil BN dari Yan menggunakan istilah KELING terhadap masyarakat India Malaysia.

Itu tidak termasuk kata-kata jolokkan berbau seks yang ditujukan kepada ahli-ahli wanita, seperti yang biasa dilemparkan apabila wakil Batu Gajah.

Dan biasanya juga apabila dibawa ke perhatian Speaker, mereka yang biadap ini samada akan dilepaskan dengan memohon maaf atau kadangkala dilepaskan begitu sahaja.

Hairan walaupun memilki pendidikan yang tinggi dan dihormati pula pada mata masyarakat namun apabila diberi peluang berucap mereka mudah lupa keperibadian mereka masing-masing dan boleh dalam sekelip mata sahaja bertukar menjadi badot dan haiwan yang tidak berakal.

Penyakit celupar mulut ini bukan sekadar merebak di Dewan Rakyat, malah demikian juga di Dewan-dewan Undangan Negeri. Di DUN Terengganu kita pernah mendengar ADUN Umno melabelkan ADUN Pembangakng dari PAS sebagai BABI!

Inikah jenis ahli-ahli parlimen yang dilahirkan oleh Malaysia yang sedang bergelut mahu menjadi negara maju itu?

Cuba kita perhatikan contohnya House of Commons, parlimen di UK. Kebebasan diberikan kepada ahli-ahli parlimen untuk berucap dan berbahas, dan mereka di sana menggunakan peluang tersebut seluas-luasnya. Bezanya mereka tidak menggunakan kata-kata kesat sebagaimana yang sentiasa bermain di bibir ahli-ahli dari BN/Umno itu.

Berkemungkinan jika kita tayangkan secara langsung sidang dewan, sekurang-kurangnya rakyat jelata dapat menilai dan memerhatikan gelagat wakil masing-masing. Di ketika itu yang badot dan berperangai umpama haiwan mungkin akan berhati-hati kerana memelihara survival masing-masing.

No comments: