Wednesday, October 26, 2005

Bila pula menteri dan isteri menteri nak bertudung?

Isunya bermula di parlimen apabila Ketua Pembangkang Lim Kit Siang mempersoalkan darihal seorang siswi bukan Islam yang mengadu kepada beliau bahawa dia telah dipaksa oleh pihak UIA untuk mengenakan tudung kepala ketika majlis konvokesyen universiti tersebut.

Menurut Menteri di JPM, Dr Maximus Ongkili pihak kerajaan telah pun meluluskan keputusan Senat UIA itu berhubung pakaian seragam semasa majlis konvokesyen UIA. Jawapan beliau itu walaubagaimanapun tidak dapat diterima oleh ahli-ahli pembangkang dari DAP.

Kata Kit Siang sebagaimana dilaporkan oleh THE STAR:

Is this not disrespectful of a plural society?

Tindakan ini tidak menghormati kedudukan masyarakat majmuk.

Siapa pun sudah pasti menjangka rungutan akan meluap keluar dari wakil-wakil DAP kerana bagi mereka pakaian seragam itu seolah-olah memaksa kepercayaan Islam ke atas penganut agama lain.


WAJAH DUA ORANG AHLI DEWAN NEGARA PAS

Rupanya isu ini tidak berakhir di situ. Ahli parlimen Jerai, Badruddin Amiruldin pula semasa berucap telah sekali lagi menyentuh isu pakaian tudung ini. Beliau membangkitkan mengapa para penyampai berita di TV hanya menutup aurat apabila tercetusnya satu-satu persitiwa tragik (umapam semasa kematian Datin Seri Endon baru-baru ini) tetapi dihari-hari lain dengan sewenang-wenangnya mendedahkan kembali aurat mereka.

Beliau berkata lagi:

If the Speaker of the Dewan could wear a songkok, why was it that the female Parliament staff could not cover up.

Jika Speaker Dewan Rakyat boleh menggunakan songkok, mengapa pula kakitangan wanita di Parlimen tidak boleh menutup kepala mereka.

I suggest that the officers respect the Dewan and cover themselves up. This should not be a problem, in fact, it is beautiful.

Saya mencadangkan yang para pegawai tersebut menghormati Dewan dan menutup kepala masing-masing. Ianya tidaklah menjadi satu masalah, malah mereka akan kelihatan semakin manis.

Dan sebagaimana biasa Ketua Pembangkang dari DAP yang sememangnya mempertahankan mati-matian amalan sekular itu telah membantah dan menyerang Badruddin.

Saya ucap tahniah di atas keprihatinan YB dari Yan itu. Barangkali dengan bersempena bulan Ramadhan yang mulia ini beliau merasakan terpanggil untuk mengenengahkan cadangan yang sememangnya diwajibkan oleh Allah swt dan Rasul Nya ke atas umat Islam khasnya kaum muslimat.

Cuma sepatutnya Badruddin jangan tuju pada kakitangan parlimen sahaja, bagaimana pula dengan para Menteri yang duduk di bangku kerajaan? Rafidah, Shahrizat dan Azalina bagaimana? Baimana pula dengan YB-YB Umno samada Wanita ataupun Puteri yang masih belum menutup aurat?

Badruddin jangan lupa juga akan isteri-isteri Menteri, Timbalan Menteri, YB-YB yang lain? Pemangku Wanita Pertama (isteri TPM) pun tak bertudung!

Eloklah sekurang-kurangnya Badruddin telah bersuara walaupun tidak secara menyeluruh. Bagaimana agaknya pandangan Menteri Agama, Dr Abdullah Mat Zain?

Dalam hal ini, saya masih ingat ketika pihak MPKB di Kelantan memperkenalkan garis panduan pakaian sopan untuk jurujual bukan Islam di gedung-gedung perniagaan dalam kawasan Kota Bharu. Banyak pihak telah menentang dan membangkang kononnya arahan ini mencemar kebebasan individu dan hak berpakaian. MPKB tidaklah sebagaimana UIA sampai keperingkat mengarahkan agar mereka yang bukan Islam turut menutup aurat, cuma mengenakan pakaian yang bersopan sahaja, sedangkan pihak kerajaan BN bersetuju agar graduan UIA berpakaian menutup aurat semasa majlis konvokesyen.

Demikianlah keadaan dunia DOUBLE STANDARD yang kita sama-sama huni pada hari ini.

No comments: