Sunday, April 28, 2013

Jangan "underestimate" pengundi Melayu PRU13 (28/4/13)


Tinggal seminggu lagi, Ahad depan rakyat Malaysia akan membuat keputusan. Masa depan Negara berada dalam tangan para pengundi berdaftar.
Tempuh berkempen kini telah masuk separuh jalan, bukannya kita mahu menyedapkan halwa telinga sendiri, tetapi berdasarkan apa yang kita lihat, dengar dan alami sendiri, 7 hari pertama berkempen ini kelihatan peluang PR untuk mencetuskan kejutan semakin cerah dan meyakinkan.

Mana-mana kita kunjungi kita akan dengar bahawa PR punya harapan cerah.
Jika pada PRU lalu menurut kajian sebuah NGO yang pro BN (sejurus selepas PRU 12 itu) secara purata PR memungut 45.6% undi Melayu, 60.5% Cina dan 89.6% India. Kali ini kedengaran pengundi CIna semakin bersungguh mahukan PR dan menolak BN, ada yang sehingga menjangkakan kecenderungan pengundi Cina sekarang ini sudah memuncak ke 85% malah tak mustahil 90%!

Tidak ada isu yang boleh merobah keputusan masyarakat Cina itu, tiada isu video, tiada kes liwat, tiada Hudud, tiada apa, bagi mereka BN sudah gagal dan mereka bertanggungjawab bangkit menamatkan usia BN kali ini.
Masyarakat India pula dilihat kali ini sekitar 50-50, mungkin faktor kendurnya pengarauh Hindraf, sokongan mereka mungkin menguncup dari sebear 80an peratus pada PRU lalu ke 50% begitu.

Soalnya bagaimana dengan sokongan pengundi Melayu?
Kebelakangan ini ramai asyik memberi tumpuan kepada jangkaan mencanaknya sokongan masyarakat Cina itu, masyarakat Melayu bagi mereka mungkin tidak sebesar mana kecenderungannya, mungkin sekitar di kawasan bandar. Seorang bekas Mufti malah seolah berlepas harap pada masyarakat Melayu luar bandar yang bagi beliau taksub dan terlalu bergantung harap kepada Umno BN, benarkah begitu?

Saya kurang bersetuju.
Saya merasakan kita jangan “under estimate” kecenderungan pengundi Melayu kali ini. Seawal 1959 orang Melayu telah tolak Umno di Kelantan dan Terengganu pada PRU peratama dulu.

Lebih dekat lagi kalau kita ingat pada tahun 1999 di awal ledakkan “reformasi” dahulu, ketika itu kita dapat melihat betapa yang bangkit dan memberi respon positif kepada slogan “reformasi” itu sesungguhnya adalah orang Melayu. PRU 1999 orang Melayu di Kelantan dan Terengganu sekali lagi memenangkan PAS dan Keadilan ketika itu dan menolak keluar Umno-BN!
Di Selangor, PRU 1999, PAS menang 4 kerusi di Gombak Setia (Ismail Kamus), Sg Burung (Hasan Ali), Sabak (Sallehen Mukhyi) dan Kajang (Dr Shafiee). Keadilan menang Hulu Kelang melalui Azmin Ali dan DAP Cuma menang 1 kerusi iaitu melalui Teng Chang Khim. (Buat pertama kali PAS menjadi Ketua Pembangkan dalam DUN Selangor ketika itu)

Ini menunjukkan PRU 1999 itu pengundi Cina masih belum bersedia, begitu juga masyarakat India, hanya pengundi Melayu yang awal memberi respon.
Tetapi PRU 2004 sokongan itu menurun manakala 2008 sebagaimana kita catatkan di atas kecenderungan lonjakkan terbesar dikesan dikalangan pengundi Cina dan India.

Saya menjangkakan jika kita lihat perkembangan semasa hari ini, jika jentera PR bergerak lancer terus kekalkan “momentum” sehingga ke garis penamat, tidak mustahil PRU kali ini, iaitu 5 Mei nanti akan melihat sejarah tercipta dimana, ketiga-tiga pengundi Melayu, Cina dan India akan bangkit dan menolak BN!
Jangan “underestimate” pengundi Melayu, mereka juga bermklumat dan bijak dan mahu yang terbaik buat mereka dan Negara.

4 comments:

amirul said...

Salam, bang lan, bagi saya, pengundi melayu luar Bandar kebanyakannya masih percaya bahawa DAP adalah komunis atau lebih teruk dari komunis.... Saya yakin, orang melayu yang bermaklumat, tidak berfikiran sebegitu, tetapi bagi yang bersumberkan meloya n tv3 suku, itulah yang ditanam berpuluh rajin. Mereka tidak nampak unsur Cina pada MCA, tetapi unsur itu jelas dipasak pada DAP, hingga Bapa Porno (Chua soi lek) menghina Pak Lah pun tiada yg kisah. Mungkin abg lan boleh berkongsi pandangan, bagaimana kita boleh memansuhkan imej buruk DAP yg dipotretkan oleh BN..???

alba said...

Saya ingin menarik perhatian mengenai apa yang dikatakan bahawa UMNO memperjuangkan nasib orang2 Melayu..Saya setuju dengan apa yang diperkatakan itu, tetapi persoalannya: Melayu yang macam mana dan dari golongan mana yang diperjuangkan dan dibela nasib mereka? Berapa kerat sangat Melayu yang telah berjaya , yang diperjuangkan UMNO?? Harap Melayu sedia sedar akan persoalan ini...!

Anonymous said...

Saya akui masih ada lg pengundi luar bandar yg masih tidak mendapat maklumat seimbang dan hanya bergantung kpd laporan Tv dan suratkhabar..Berbanding dengan pengundi di Bandar2,kemudahan infrastruktur yg membolehkan mereka mendapat aksess maklumat yg pantas dan menyebabkan mereka lebih peka dan bijak membuat pertimbangan..
Keadaan ini disebabkan oleh pola Taburan penduduk dan dasar Negara yg sememangnya sedikit sebanyak memberi kesan kpd pola pemikiran penduduk..
Namun kini terdapat pula krisis keyakinan di pihak UMNO berkaitan dgn isu Calon dan ia sedikit sebanyak mempengaruhi Mood penduduk luar bandar dan perubahan mungkin berlaku krn sentimen tempatan ini sgt sinonim dgn penduduk luar bandar..
Sy kira ini semua adalah datang dari pertolongan Allah s.w.t yg kelihatan memberi petanda bahawa kesatuan dan Kesepakatan UMNO sedang berada dlm tahap yg carca merba lantaran keberanian beberapa Pemimpin dlm komuniti UMNO sendiri bertindak dan menterjemahkan bantahan terhadap keputusan pucuk pimpinan tertinggi yg mengabaikan kehendak ahli akar umbi..
wlwpun ianya hanyalah bantahan krn kepentingan mereka ttp ianya juga mewakili suara akar umbi yg dipimpin oleh mereka juga..Sedikit sebanya ia menambahkan lonjakkan perubahan undi dari masyarakat masyarakat Melayu jika dihimpunkan keseluruhannya..Wlw apapun faktornya,ianya boleh disatukan utk membentuk gelombang yg akan membadai UMNO utk PRU13 kali ini..

Anonymous said...

Parti bg sy semua baik...tapi yg buat jdtak baik adlh pemimpin itu sendiri...inilah orng kita....