Saturday, September 20, 2008

Dollah bakal angkat kaki seawal bulan Syawal ini?

Usia politik Dollah sebagai Presiden Umno dan PM semakin ke maghrib. Tidak pernah sebelum ini mana-mana media arus perdana berani membayangkan tekanan yang dihadapi oleh mana-mana PM, tetapi sejak Khamis lepas sejurus mesyuarat Majlis Tertinggi Umno berbagai ulasan dan komentar dibuat.

Antaranya bahawa dalam mesyuarat tersebut Dollah telah didesak agar berundur diri bukan pada tahun 2010 sebagaimana tarikh peralihan kuasa yang dipersetujui antara beliau dan Najib tetapi seawal 9 Oktober depan iaitu terikh bila mana 191 bahagian-bahagian Umno seluruh Negara akan mengadakan mesyuarat agung masing-masing.

Dollah perlu angkat kaki kerana kalangan MT berpandangan besar kemungkinan beliau akan memperolehi kurang dari 50% pencalonan untuk jawatan Presiden yang sepatutnya dipertandingkan pada bulan Disember nanti. Nasib Dollah kelam, prestasinya menjunam dan Umno tidak mampu bertahan lagi kiranya beliau kekal sebagai teraju. Tamparan terbesar apabila BN tewas dengan majoriti luar biasa dalam PR kecil Permatang Pauh baru-baru ini.

Masing-masing dalam MT khabarnya akui yang Umno semakin rapuh dan kini nazak di bawah Dollah (kecuali mengikut laporan Annuar Musa yang masih yakin pada Dollah). Jika Umno terus mahu kekal relevan sekurang-kurangnya Dollah mesti ditujukkan jalan keluar. Najib akan naik, kemungkinan besar berganding dengan Muhyuddin. Tun Dr Mahathir akan kembali kepangkuan Umno dan turut membantu dalam aspek membina kembali ekonomi Negara. Begitu juga Ku Li dijangka akan diberikan peranan penting.

Harga minyak dikatakan akan segera disemak semula, kemungkinan jatuh ke harga asal dahulu. Begitu juga dengan kadar dan kos lain yang melibatkan rakyat secara langsung. ISA juga dikatakan akan disemak semula, BPR diperkasakan, SPR dibebaskan, pembasmian kemiskinan dipertingkatkan dan berbagai lagi.

Dalam ertikata lain pelan “overhaul” buat Umno sedang dirangka dan Dollah perlu dirihatkan jika Umno mahu dipulihkan dari ketenatannya itu. (Menurut maklumat Dollah ditemani dengan banyak meja kosong semasa majlis berbuka puasa selepas mesyuarat MT, Dollah dipakaa terima signal bahawa beliau tidak diperlukan lagi).

Itupun dengan syarat kekuatan PR diperingkat Parlimen tidak meningkat. Kiranya ia meningkat melampaui 112 kerusi, dan semua pihak dalam PR bersepakat dan berpuas hati, kemungkinan “overhaul” Umno akan terbengkalai begitu sahaja bagaikan kereta buruk dibengkel, yang sudah layak ditimbang untuk dibesi burukkan. Kerana jika itu berlaku Dollah, Najib dan rakan-rakan terpaksa beralih tempat, dan mula memanaskan kerusi pembangkang, sesuatu yang tidak pernah terbayang sebelum ini.

Oleh itu apa yang bakal berlaku selepas ini pasti semakin rancak dan menjadi tumpuan ramai. Cuma kita berdoa apa pun yang bakal terjadi, jadilah ia dengan segera, tanpa terus mencederakan nasib dan harapan rakyat kebanyakan. Biar Negara kekal aman dan damai, dan sama-sama kita bina ia menjadi kuat demi kepentingan semua, insyallah.

2 comments:

Anonymous said...

Gabungan tg razaleigh muhyidin lebih meyakinkan.Apa yg kita nak harapkan sebuah kerajaan perpaduan di mana semua pemimpin parti politik tak kira bn,pas,pkr,dap dan lain lain dapat duduk bersama for the benefit of rakyat. Saya harap ini bukan angan-angan or harapan mat jenin

Anonymous said...

Pak Lah hatinya baik, jadi tak baik disebabkan orang sekelilingnya, sekarang beliau tidak boleh patah balik, serahkan segera kerajaan yang ada ke Pakatan Rakyat atau serahkan kuasa dan selamat diri, sebelum tersungkur dalam keadaan yang tak sanggup rakyat Malaysia tengok ....

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru