Sunday, July 27, 2008

Jangan guris hati Karpal

Saya pasti ramai yang menonton Buletin Utama TV3 malam tadi. Laporan bertulis berkenaan berita tersebut boleh didapati di Malaysiakini, iaitu kenyataan Pengerusi DAP Karpal Singh yang mempersoalkan kehadiran PAS dalam Pakatan Rakyat.

Kata Karpal PAS mengamalkan sifat perkauman apabila berunding dengan Umno atas nama perpaduan Melayu (sebenarnya perpaduan Islam dan Melayu). Lantas tindakan PAS itu tidak lagi sejajar dengan dasar parti beliau Dap dan Pakatan Rakyat katanya. Menurut Malaysiakini lagi:

Karpal turut menyentuh cadangan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat semalam agar Umno dan PAS dibubarkan dan sebuah parti baru ditubuhkan bagi menyatukan semua orang Melayu."Pendedahan ini sungguh memeranjatkan dan memberi kesan dan implikasi yang serius," katanya dalam satu kenyataan.

Mungkin ada yang bersetuju dengan Karpal. Presiden dan Mursyidul Am PAS sepatutunya tidak berpendirian begitu. Bukankah Penasihat Dap Sdr Lim Kit Siang (ketika bangkit isu Pemuda PAS mencadangkan perlaksanaan siyasah syariah dalam negeri-negeri dipimpin PR baru-baru ini) pernah berkata bahawa Pakatan Rakyat ditubuhkan atas keyakinan bahawa Malaysia ini adalah sebuah NEGARA SEKULAR.

Jangan bangkitkan hal perpaduan Melayu, malah perpaduan Islam sekalipun.

Kita tidak boleh marah pada Karpal kerana dia kawan kita. Lalu apabila kawan marah-marah pada Presiden dan Mursyidul Am kita sendiri kita seharusnya bersama kawan dan menentang pemimpin-pemimpin kita yang tidak tahu berpolitik itu. Kita seharusnya menyusun inisiatif agar kepimpinan parti kita nanti tiada lagi yang seperti Presiden dan Mursyidul Am, kerana orang seperti mereka walaupun ulamak dan duduk dalam Majlis Syura kita tetapi hakikatnya tidak menghormati kawan yang telah banyak berjasa dan berkorban pada kita.

Ayuh kita arahkan pimpinan tertinggi kita itu memohon maaf pada Karpal.

Atau bagaimana pendirian saudara?

57 comments:

Anonymous said...

Kejadah apa nak minta maaf dgn karpal tu? Ditendang keluar dr pakatan rakyat pun xpe. Janji Islam mesti ditegakkan..

SiFu said...

PAS for All,
tetapi barangkali bukan untuk Kapal.
Kalau pimpinan kita nak pohon maaf pada siKapal,saya cadangkan kena langkah mayat beliau dulu (sebab dia sangat suka mayatnya dilangkah-langkah...)

syphoon said...

Salam..

Saya yakin yang pimpinan kita punyai pendirian mereka yang jauh melangkaui kita sendiri. Saya dengan ini menyeru seluruh ahli PAS mengambil sikap menunggu jawapan atau kenyataan rasmi daripada pimpinan dan tidak memandai-mandai dalam membuat sebarang keputusan atau kenyataan yang kononnya menggambarkan atau mewakili PAS.

Ujian yang mesti kita tempuhi, PAS BUKAN SEBUAH PARTI POLITIK, TETAPI SEBUAH JEMAAH ISLAMIYAH.

"Pimpinan kami wala', pada jemaah kami intima' "

=)

p/s: Sensitif plak lately, selalu silent reader je... tak tahan beb pimpinan dok kene hentam je...

AnakMudaParlimenBatu said...

Bagi pendapat saya Uncle Roslan, karpal gopoh dalam setiap kenyataan beliau, kini hukum tanpa didengar pendapat Tok Guru dengan lebih lanjut ....

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

nasru said...

cari jalan penyelesaian dengan cara PAS tidak rugi apa-apa. yang penting kita teruskan agenda perjuangan.rakyat dah tertekan dengan keadaan ekonomi masa kini.ramai dah menganggur.soal karpal tu kita ibaratkan abu jahal.buat tak tahu je

luaskanmata said...

Amww:

Saya berasa amat gembira dengan kenyataan sahabat DAP saya tu.

Ini sebenarnya memberi kekuatan kepada kita untuk tegas dengan membuat keputusan kita yang selari dengan Islam.

Tidak harus kita lupa bilamana MCA secara tersirat ada memberi isyarat senyap.

Jangan terkejut kalau MCA dan DAP ada silent understanding.

Bagi kita pendukung PAS, mati pu n kita bersedia bagi mempertahankan Islam.

Sokonglah sekukuhnya keputusan yang dibuat oleh pimp[inan kita dengan dorongan ulama yang ikhlas berbakti untuk Islam.

Pas menyertai politik hanyalah untuk Islam bukan tujuan lain. Itu yang paling jelas dan perlu dimengertikan.

Wasalam.

Mohd Kama said...

xperlu nak minta maaf, selamatkan Islam. bukan nye selamatkan kafir harbi. saya amat x setuju dengan idea x bijak minta maaf. tolonglah RoslaN. Islam ada maruah yang sangat tinggi, apakah kerana sebab politik kita menjatuhkan air muka dengan minta maaf kepada orang yang selalu menentang hukum Islam????

Anonymous said...

Saya fikir, tak payah dilayan sangat si Karpal tu.selama ni pun dia dok asyik peningkan kita je.dia tolak sistem Islam.dia selalu tak setuju dengan PAS.dia kondem pentadbiran Islam Tok Guru di Kelantan.sedangkan dia sendiri tak tengok.dia tak paham Islam dan dia takkan paham Islam.dah banyak kali bagi dia paham.tak paham-paham jugak.bakpa lagi dilayan.
kata Tok Guru tu ada betulnya jugak.mungkin hanya cari ini dapat memartabatkan semula Islam di Malaysia.ini hanya cadangan peribadi beliau.kita perlu kaji dengan lebih mendalam semula.
tapi dah ok la tu....

keciks : "Islam Untuk Semua"

Anonymous said...

Saya fikir, tak payah dilayan sangat si Karpal tu.selama ni pun dia dok asyik peningkan kita je.dia tolak sistem Islam.dia selalu tak setuju dengan PAS.dia kondem pentadbiran Islam Tok Guru di Kelantan.sedangkan dia sendiri tak tengok.dia tak paham Islam dan dia takkan paham Islam.dah banyak kali bagi dia paham.tak paham-paham jugak.bakpa lagi dilayan.
kata Tok Guru tu ada betulnya jugak.mungkin hanya cari ini dapat memartabatkan semula Islam di Malaysia.ini hanya cadangan peribadi beliau.kita perlu kaji dengan lebih mendalam semula.
tapi dah ok la tu....

keciks : "Islam Untuk Semua"

mohammed said...

assalamualaikum,brader Roslan akhir-akhir ini tulisan brader nampak menjurus ke arah bertanya pendapat para-para pelawat.alhamdulillah saya yg diam tk diam ni pon rasa nak bagi pendapat jugak.
Persetankan Karpal! bukan DAP sbb dlm DAP pon ada yg simpati kpd Islam. Atas nama Islam kita bersatu insha'allah perjuangan ummah dapat dilaksanankan dgn jitu. Harap rakan-rakan PAS lebih berhati-hati dgn janji janji juak-juak Umno, perlu dikaji secara halus dan telus.

HiDUp ISLAM!

Anonymous said...

Langkah mayat org Melayu nak minta maaf ngan karpal. Bang...mungkin 'sesuatu' perlu dilihat dan dikaji semula untuk pastikan hubungan Pas ngan Pakatan tidak kekal lama...

salmi said...

Siapa yg suruh pemimpin PAS mintak maaf ngan Karpal???
Memang pun kita tahu perangai Karpal tu macam tu...so ignore him

Democracy for MALAYSIAN said...

PAS should not be in PR in the first place. PAS only wants negara islam but rakyat Malaysia bukan semua islam. Orang melayu kena faham lah ini. Kita negara demokrasi. Jangan lupa, PAS menang pun ada sebab kami bukan islam yang vote. Kalau macam ini perangai PAS, lain kali Pilhanraya, jangan harap kami sokong PAS lah, get out of PR as fast as you can!

Max_Underwood said...

I'd just like Karpal Singh to get this into his THICK SKULL : MR SINGH, PAS IS NOT, I REPEAT NOTTT A SECULAR RACIAL BASED PARTY. IT IS A PARTY BASED ON ISLAM AND ITS FOR THE UMMAH !!!!! oh yeah ummah means= the people... irrespective of race and religion. Unlike ur DAP which is a secular party. If u do not agree with Pas's principles then tough luck to u. Cos we are not going to bend over to anyone and that includes anwar ibrahim and umno. Allah is our god and Islam our deen. WE ONLY ANSWER TO ALLAH!!!! WE WILL DIE FOR ISLAM AND NOTHING ELSE!!! U get it karpal?

Budak Bangi said...

Ya, betul..menyokong sepenuhnya apa sahaja yang diputuskan oleh Majlis Syura Ulama..kita bkn sahaja gerakan politik tetapi juga gerakan dakwah..itu jangan lupa..andai kata kita disingkir atas nama menegakkan kedaulatan Islam, itu adalah lebih kita redhai dan sukai..kita takkan berhenti berjuang selagimana Islam tidak didaulatkan di seluruh alam..

Anonymous said...

Karpal Singh adalah banggali sikh, sikh adalah musuh Islam. Asal usul banggali di bawa masuk ke nagara ini adalah sebagai sepoy british, migrant atau pendatang! Di mana mana pun di dunia, kumpulan migrant ini mempunyai 2nd class mentality atau inferior complex dengan penduduk asal di mana tempat mereka menumpang tambahan pula di Malaysia sebuah negara di mana penduduk asalnya Islam, dan pendatangnya migran kafir, asal pula hamba abdi British maka dengan sendiri rasa inferior kelas dua sangat tebal, jiwa hamba memberontak mahu jadi tuan! Rasa toleransi melampau pribumi pula serta kelemahan ekonomi, penyelewengan pengkhianatan UMNO terhadap Islam lagi merumitkan keadaan. Walaubagaimanapun kafir adalah jelas, boleh jadi musuh dan kawan tapi munafik adalah lebih bahaya!
Munafik (macam umno) mengaku kawan malah saudara tapi tikam dari belakang. Yang bunuh orang Islam di Memali, runtuh Masjid Bujal di Ganu bukan kafir tapi....

Anonymous said...

assalamualaikum sdr roslan. saya rasa kedua-dua TGNA dan TGHH patut bertemu dgn YB karpal singh dan perlu MINTAK MAAF SECARA TERBUKA. dan pastikan dibuat siaran secara langsung....

......
......

dan waktu tunduk cium tangan karpal singh semasa siaran secara langsung tu... terajang sekali kerusi roda dia!!!

Anonymous said...

assakum..

saya faham apa maksud yg tersirat dalam
posting saudara nie..saudara amat kritis dan saya berasa amat sedih kerana tukang2 komen diatas nie x faham apa yg saudara maksudkn..merekan menghentam saudara..mungkin mereka x sedar yg
saudara menggunakan reverse phsycology...

ya saudara mmg amt menyedihkn apa yg berlaku dewasa ini..perpaduan melayu sudah terpinggir..setiap usul untuk menyatu paduakn umat melayu dan islam, msti akn di tentang oleh puak2 kafir..

bukan di malaysia sahaja tp di setiap ceruk dunia..di palestin..di nigeria dan hampir seluruh dunia..

salahkah pas berbincang dgn umno..walaupun dasarnya bn zalim tp umno ttp islam..

bekerja sama dengan kafir lebih tingi risikonya berbanding dengan islam..

jika dap dan mca bley duduk semeja..yam cha sekali..mengapa umno dan pas tidak boleh ber teh tarik sama2..

fikir2kan lah..

sekian ..assakum..

anak muda

-sekolah pemikiran desa mentari-

NAZRI said...

semua muslim itu bersaudara,xde masalahnye satu parti politik yang perjuangkan persaudaraan Islam dari bangsa..Saya akan sokong penubuhan parti gabungan PAS&UMNO asalkan berlandaskan ISLAM..Islam tidak membezakan kaum tapi agama..kami mahukan pemerintah yang boleh dipertanggungjawapkan dunia dan akhirat!

abikhsan said...

Penubuhan Parti Pas & Umno berlandaskan Islam...??? UMNO berlandaskan Islam ke...??? Islam Hadhari adalah dan yang ni Pas tak boleh nak masuk... Tak boleh bayangkan kalau muslimah Pas bergaul dengan Puteri UMNO atau Wanita UMNO yang pakai tudung tayang jambul. Tak sesuai langsung dan minta dijauhkan...

Pada saya, at first place, Pas tak patut join mana-mana pakatan. Ambil iktibar masa gabungan Pas dgn S46. Tak kemana. Walaupun nampak susah nak takluk Malaysia dengan alone, tapi yakinlah hakikat kemenangan di akhirat yang kekal abadi. Dapat solid 1 atau 2 state dah dikira kejayaan.

wakmeli said...

Karpal xboleh mengguris hati org melayu dan agama islam. Byk kata2nya yg mengguris hati dan kita telan je sebab mengenangkan sama pakatan dan kita lebih fokus utk hapuskan bn. Klau PR dapat memerintah, adakah kita nak dirikan negara sekular seperti amno atau lebih teruk lagi(sebb atas nama kebebasan) atau kta nak dirikan negara Islam yg mengikut undang2 syariah? Sya lihat sekarang kaum dan agama memasing cuba berdiri sama tegak dengan kaum melayu dan islam dan x mustahil kalau kita bercakaran, mereka akan pijak kita. Mereka membelakangkan perlembagaan dan kita seolah2, xmampu nak menghalang mereka sedangkan kita majoriti dan ada sultan/agong..

wakmeli said...

dlam bab muzakarah ni, amno kena ikut PAS sebab PAS ni parti yg hidup atas landasan islam dan cuba menegakkan syiar/syariah islam. Jauh beza kehidupan pmimpin amno ngn PAS. Pastikan amno ikhlas dlam perjuangan untuk bangsa melayu dan agama islam. Cukuplah zaman2 dato asri tu dulu..

Pewaris Reformasi said...

Saya suka pendekatan reverse ini.

Tapi apa yang saya mahu sebut ialah politik lama cara Lim Kit Siang sebelum ini, cara Karpal Singh sebelum ini dan cara
(sebahagian) PAS sebelum ini perlu dibaiki. Kenyataan Karpal tidak muncul dari ruang vakum sebaliknya sebuah respon politik lama kepada amalan politik lama yang ditonjolkan dari medium PAS.

Dalam proses Reformasi, saya fikir kesabaran dan kematangan dituntut. Kelemahan2 yang muncul dari ruang yang ada harus diinsafi sebagai satu proses. Sekular dalam pengertian Lim Kit Siang tidak mungkin sama dengan sekular dalam pengertian muslim.

Saya tidak tahu Ketuanan Melayu itu muncul dari pandangan Islam atau bagaimana?

Pemuda PAS ampang said...

Assalamualaikum Tuan Roslan..

Sy tak setuju pandangan Tuan Roslan..sebenarnya YB Karpal tak memahami apa yang dinyatakan Tuan guru Nik Aziz..apa yg dikatakan TG tu bukan senang nak dilaksanakan..mampukah UMNO gadaikan prinsip dia selama hari ini...kot mampu pun adakah kita sudah bersedia terima dia..kerana takut badan ISLAM ekor masih lagi kuat melayu...

sy terkejut post Tuan Roslan..berderau darah saya baca..tapi sy yakin Tuan ada pendapat sendiri..apapun saya ttp sokong kenyataan TG Nik Aziz..cuma sy rasa PAS mampu lakukan tapi UMNO mungkin tidak..

Anonymous said...

Dakwah kerja kita, hidayah kerja Allah. Yang tulah yang Allah bagitau Nabi bilamana dia frust uncle dia tak nak terima islam. Kira nabi pun kena ayat macam tu, kita lagi laaaa. Biaq pimpinan yang respon terhadap semua tu. Apa nak kecoh2. Geng2 ulama dalam otak diaorang ada nas quran, hadis dll. Hangpa semua ada apa????

sin said...

pemuda pas ampang..

itu reverse psychology dr encik roslan laa.. bukan dia bermaksud begitu, malah sebaliknyaa..

n aku terpk jugak, if i am a non malay, I would worry about this. bila sume cite psl melayu, aku akan rs tersisih di bumi sndiri.. ape yg patut di hilitekan oleh pas adelah perbincangan itu menjurus kpada islam.. bkn melayu je, n itu yg berlaku..tp media putar belitkan benda nih..n karpalanciau xpnah nk ty2 org pas ke ape psl bnda nih..dia br mng skali dua da koya nk idup sndiri.. lu org xleh naikla tanpa melayu.. sama jgak pas xleh naik tanpa non malay.. so sama2 la bekerja..jgn pk hebat sgt.. n for pas, dia da jelaskan islam for all.. keadilan dlm islam xpnah tgk warna kulit.. cth terlaksana adalah klntn sndr..bile karpal persoalkan kehadiran pas dlm pr, aku nk tergelak..thrust me,pkr xleh hidup tanpa pas unless diorg nye non malay reps je..pas yg byk mgerakkn jentera plihnraya dulu(pengalamn di tpt sndr)..n ble dia nk pertikaikn pas dlm pr,abis bubar govt d prak,sngor n kdah..n muslim akn b'ty kemampuan mereka merubah dgn penguasaan DAP yg tinggi.. kalo dlm keadaan bgini aku lbih rela mesia trus dibuli oleh BN..tp islam terbela(even ade sdkit kerosakn oleh BN nih).. aku akn tentng abis2an jika pas gabung ngn umno kecuali umno berubah 360 pendirian dia..ISA mansuh,integriti jaga, moral pemimpin dijaga..kalo x, biar je la pas berkeseorgan, sampai satu masa Allah akan beri kemenangn, bile sume org sedar islam itu jln terbaik even from non muslim.. tp sedeh jika pas kua dr PR sbb PR antara platform terbaik utk dakwah non muslim..tp bile sampai dihina, aku sokong utk let go..for what we stay kalo org just nk kuda2kan kita jer.. is it?

sory tuan roslan, panjang2..

Anonymous said...

menarik tulisan saudara roslan...
dalam menikam..tp pelik juga ada org tak berapa boleh nk tangkap.

slyderrose said...

Karpal memang phobia tentang Islam. Bahkan ramai lagi orang bukan Islam dan Islam pun phobia. Salah satu puncanya ialah perangai orang islam sendiri dan peranan media di luar mahupun di dalam negara. Islam dimomokan olih pemimpin Islam sendiri terutamanya dari umno. Dan ramai pemimpin Islam sendiri tidak mencermin keperibadian yg dituntut olih syarak, kaki rasuah, penipu, tidak amanah, tidak adil dan jujur. Jadi macam mana orang Islam nak percaya pada pemimpin islam. Nak salahkan mereka 100% pun tak tepat. Pemimpin Islam sendiri kena muhasabah diri sendiri.

KorbanDemokrasi said...

Saudara Roslan SMS,
ASSALAMU'ALAIKUM!

Firman Allah subhanahu wata'ala, maksudnya;

"Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan binasalah dia bersama;
(1) Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. (2) Dia akan menderita bakaran api Neraka yang marak menjulang. (3) Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. (4) Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal. (5)"

(Surah Al-Lahab)

WabbiLlahi taufiq wassalamu'alaikum,
TOK PAKIR KORBANDEMOKRASI

ZULKAFALI said...

Isu muzakarah selesai, sekarang isu kenyataan TGNA. Kalau kita faham betul-betul, samada PAS atau UMNO, inilah jalan terbaik.Tepuk dada, tanya IMAN.
Soal Karpal dia kawan kita,PR akan selesaikan.MUNGKIN DSAI ada 'ubatnya' untuk suruh Karpal diam.
Yang nyata dari perkembangan terkini, DSAI 'pening kepala'.

Anonymous said...

Jahanam Karpal Singh...Pergi Mampus Lah Dia...Malaysia lebih baik tiada kaum pendatang dari ada yang seperti Karpal Singh Ni...

Kaki Gunung Jerai said...

Abang lan ni pemain kami no

mrf said...

gila kalau nak mintak maaf pada karpal..

tapi lebih baik berkawan dengan umno yang sebangsa seagama walaupon puteri umno nye nampak jambul berbanding wanita PKR atau DAP tak pakai apa2 pun nak tutup rambut.

lagi elok berkawan dengan umno yang sama2 berjemaah ketika solat jumaat berbanding dengan PKR yang suruh kita "jilat" "tut..tut".. dan DAP yg tak solat langsung..

apa2 pon secara logiknya lebih elok kalau kita berpakat beramai2 sama-sama kita curik kerusi roda karpal singh dan gantung kerusi roda tu pada pintu gerbang ladang babi di sepang

Anonymous said...

saudara roslan.
nampaknya ramai yang silap faham dengan posting saudara kali ni (mungkin juga mereka yang betul dan saya yang silap faham).
saya suka dengan pendekatan sebegini (sindiran @ reverse psychology). tapi kadang kala mesej tak sampai sbb ramai hanya memahami yang tersurat.
mungkin elok kalau saudara sertakan sedikit kesimpulan pada akhir posting supaya pembaca tak salah faham.

Pencoret

Anonymous said...

bro roslan,

wa nye pendapat pasal si kapal api opps salah...si karpal singh ni mmg dr dulu x penah nak terima apa2 pasal islam yg PAS perjuangkan..so? kita x yah la layan sgt dia ni..kat DAP tgl beberapa kerat yg se specis cam karpal ni, pemimpin muda DAP rata2 'understanding' dgn perjuangan PAS..

so, kita letak je la semua kenyataan si karpal ni di arkib atau muzium...x yah nak pening2 bincang pasal dia ni....

rosman shahir friends

Chepirate said...

TAHNIAH KARPAL.....

KITA KENA SUJUD MOHOM MAAF KEPADA KAWAN KESAYANGAN KITA NI,KERANA MATLAMAT KITA JADI PM.!!

CUMA AGAK TERKILAN SIKIT,TAPI ORANG PAS TKPE(tak kisah)

pemimpin PAS YANG 'mulut celupar' tak mintak maaf lagi stakat ni.....
yang mengeluarkan kenyataan keras terhadap pimpinan(presiden)

MANA,......WALA'

JANGAN CAKAP PADA ORG BAWAH SAJE...

Mujahid said...

Salam,

Ana x bersetuju langsung supaya TG Presiden dan Mursyidul Am memohon maaf atas kenyataan mereka baru-baru ini.

Seharusnya Karpal dan LKS memohon maaf kepada orang Islam dan Melayu kerana sering mengeluarkan kenyataan yang mencurigakan dan sebahagian pemuda-pemuda DAP dan KeADILan yang non-muslim yang selalu sahaja merosakkan hasrat PR.

Secara jelas,Karpal dan LKS harus diam dan dua 'ekoq' kepala DAP ini x seharusnya berada dalam kepimpinan DAP lagi.Lim Guan Eng yang harus naik dan menggantikan mereka.

Kita Jemaah Islam bukannya Parti Politik.Setiap tindakan dan nafas kita adalah kerana Islam dan matlamat akhir kita adalah Allah.Orang UMNO berhak mendapat dakwah kita dan tidak wajar DAP campur tangan dalam selok belok agama Islam.Itu hak orang Islam.

Ini semua salah DSAI sebab terlalu diam dan tidak tegas dengan puak-puak anti-Islam dalam DAP dan PKR.

ALLAHU AKHBAR!!

ISLAM akan terus dijulang tinggi

najmi of dublin said...

Isu muzakarah ini menunjukkan seolah2 ramai ahli pas yang marah dan tidak percaya kepada pres. Tapi realitinya, majoriti senyap masih percaya dan yakin dan wala dengan tindakan pimpinan.
Saya rasa sudah sampai golongan majoriti bangun memenuhkan blog2 menyatakan sokongan penuh kepada pimpinan kita..
Jangan kita biarkan golonga PAS celup yang tak tau adab jemaah, memenuhi ruang2 komen kita..
Ayuh abang2,kakak2, ayah dan ibu.. majoriti senyap dalam PAS.. kita nyatakan sokongan pada pimpinan kita..
Jangan biar golongan celup ni terus mencemuh dan merosakkan rancangan dan strategi Parti kita..

penghuni kota said...

Apabila berjemaah kena ada thiqah terhadap pemimpin

Anonymous said...

Xperlu minta maaf pada Karpal atau DAP. sIAPA dia ni nak minta maaf?
Walhal, segala kenyataan Dap terutam Karpal yg meremehkan ISLam sebelum ini pun banyak yg menghiris umat Islam Malaysia.

Pada PAS, giatkan kerja dan Dakwah.
Mandat yg diberikan oleh rakyat, lakukannya dengan sebaik mungkin Pemimpin2 PAS Jadikan contoh terbaik pada yg muslim dan bukan muslim. Jaga kebajikan mereka dgn adil dan saksama. jalankan dakwah dan tunjukkan keperibadian yg mulia. Ingatlah, cara2 ini yg ditunjukkn oleh Rasulullah s.a.w dalam mengembangkan Islam. Rasulullah menunjukkan akhlak, dan keperibadian yg mulia yg dikagumi oleh sahabat dan musuh.

Kepada bukan muslim juga harus diingat, bahawa ISLAM xpernah pun memusuhi kamu, IsLam xpernah pun meruntuhkan rumah2 ibadat kamu.
bagi kamu agama kamu, dan bagi kami(muslim) agama kami... jadi apa masalah nya?

Pada Penyokong DAP pula jangan ingat kemenangan kamu Di beberapa negeri di Malaysia ini hanya sokongan dari rakyat bukan Muslim sahaja. Harus diingat kemenangan kamu dulu juga adalah hasil dari sokongan orang2 muslim. Tapi jika begini tingkah laku pemimpin2kamu yang mudah melatah, jgn harap PRU akan datang kami akan menyokong kamu lagi.

INGAT TU!

Takbirrrr!!!!!

azhar said...

assalamualaikum..
Pada saya minta maaf sajalah..Nabi Muhammad ketika hampir wafat bertanyakan sesiapa yang berhutang dengan beliau..maka ada seseorang mendakwa terkena ekor kuda / unta ketika Nabi menunggang ..maka deengan rendah hati Nabi menyuruh orang tersebut memukul di dada beliau..maka orang itu mencium dada dan maafkan Nabi..itulah sirah Nabi Muhammad..sayu dan sebak saya nak menulisnya..malu kita pada Nabi...

Vendetta said...

Kepada yang berkenaan (anda tahu siapa diri anda)...

Ada di antara anda yang melatah tak tentu pasal....apabila saudara Roslan meminta pimpinan PAS meminta maaf kepada Karpal atas apa yang berlaku.

Nampaknya, ramai yang gagal menangkap maksud asal artikel ini. Artikel saudara Roslan ini sebenarnya bersifat SARKASTIK....

Maksud SARKASTIK dr Wikipedia : "Sarcasm is stating the opposite of an intended meaning especially in order to sneeringly, slyly, jest or mock a person, situation or thing. It is strongly associated with irony, with some definitions classifying it as a type of verbal irony intended to insult or wound. Sarcasm can also be used in a humorous or jesting way depending on the intent of the person speaking."

Jelas bahawa artikel ini lebih kepada menyindir Karpal & sesiapa sahaja yg tidak bertoleransi....

Harap selepas ini tiada pula yang "terlebih pandai" meminta saudara Roslan lebih "direct to the point" semata-mata kerana gagal menangkap mesej tersirat artikel seperti ini......Sekurang-kurangnya corak penulisan seperti ini tidak akan membuat pengunjung berasa bosan utk melawat blog ini!


P/S: Saudara Roslan....ada 1-2 komen yang agak sensitif & tidak patut dibiar dipaparkan....

kusutlah lu said...

kita tegaskan pada Karpal nak tegakkan negara Islam tak payah langkah2 mayat. Haram dalam Islam berkurang ajar pada mayat.

Main langkah2 mayat adalah amalan pengganas punjabi di amritsar (agaknyalah....)

Anonymous said...

Ajaran Sikh memang anti Islam dari awal seorang Guru yang sekejap menganut Islam sekejap ikut Hindu ini menjaid Idola kepada satu ugama baru 500 tahun yang lalu. sehingga kini kerajaan Iran sendiri tidak mengiktiraf Sikhv sebagai ugama, ettapi ajaran sesat sama seperti Bahai dan Qadiani.
Oleh itu secara tidak langsung, kenyataan Karpal melambangkan satu sikap dan sentimen anti Islam yang diwarisi keturunan Karpal sendiri.
Saya akan sentiasa menyokong TGNA dan TGHh Hadi Awang KERANA saya yakin dengan solat yang mereka imamkan dan doakan yang mereka bacakan.
Saya tidak yakin kepada mereka yang tidak solat berjemaah di mesjid dan apalagi tiada kalimah shahadah.
Sslam adalah cara hidupku dan shahid adalah impianku
CUKUP setakat itu.

melayutara said...

Pas sudah kembali ke asal. Masih ada pkr supporter yang masih tidak memahami matlamat perjuangan pas!!

salam

Fadzley said...

Assalamu alaikum...
PAS bukannya parti melayu... Tetapi yg dihebahkan di media utama / perdana seolah2 PAS ni lebih kemelayuan... Apa yg kita perjuangkan adalah ISlam. Islam untuk semua kaum... bukan rigid pada kaum melayu semata2. Kalau baca website Malaysia Today, byk pengkritik / pemberi komen nampak yg pAS ni seolah2 memperjuangkan melayu semata2. Islam dgn melayu. Melayu dgn Islam. Bagaimana kaum yg lain & beragama Islam? Media seperti harakah kena perkemaskan lagi penyampaian mereka. Media Utama terlalu kuat menyerang. Seolah2 tak boleh nak tepis. Terlalu lama harakah nak diterbitkan 2 kali seminggu. Sedangkan kelulusan dah lama diberi. X bersedia lg ke???

Anonymous said...

Karpal, DAP jgn lupa, orang Melayu Islam pun sokong mereka pada pilihanraya lalu.

jangan sombong sangat wahai orang yang mengeji / kutuk PAS lupa diri tak tau ada non-muslim sokong PAS.

pemimpin PAS tidak bodoh.

sebagai ahli biasa yang cuma tolong burn cd tempoh hari, saya cadang, agar PAS keluar dari PR, dan tidak juga join UMNO, tetapi membentuk 3rd front.

biar PR dan BN yang datang kepada PAS untuk mohon sokongan dalam isu tertentu.

tunjukkan, PAS ada kuasa pemutus, bukan sekadar melukut di tepi gantang.

ahli biasa
http://pakdi.my

Dolphin said...

Umno berniat utk mewujudkan ketegangan kaum @ mewujudkan suasana yg tdk harmoni antara kaum. Perlu utk d peringatkan d sini bhw masa utk membuli rakyat sudah berlalu.

Karpal Singh hanya memberi pendapat peribadi. Saya hairan kenapa Roslan SMS pun berperanan dlm mewujudkan suasana tdk baik ini. Adakah krn mengenang jasa atas pujian dari Ezam Mohd Nor d dlm blog ini dahulu??

Khairi said...

Ini sarkastik ke betul2 ni bro roslan, sy sbl ni pun pembaca senyap je tp nak gak la komen tp diorang semua dah komen dah macam2, jadi nak baca komen bro roslan sendiri plak.

lesongbatu said...

...setuju pendapat bahawa PAS adalah JEMAAH ISLAMIYYAH. dlm PAS bangsa hanya alat bukan matlamat. apa saja agenda yg menjurus kpd matlamat & prinsip PAS...patut ada kerjasama atau persepakatan atau MoU. kalau mereka sendiri ingat umno dah tak releven, umno patut buat homework sikit. tapi kalu dah memang umno tetap tak releven juga, elok le pakat masuk PAS aje. apa perlu PAS bubur parti pulak? yg kalah teruk dlm pru lepas bukan PAS tapi UMNO.

...DAP pon boleh buat gitu call MCA join DAP ker. so tak perlu bising2. dlm pakatan 'understanding' adalh penting. kalu DAP memang parti releven maka tak perlu takut bayang2. market your parti vision & mission. dont blame if PAS buat 'marketing'.

diarihijau said...

Sdr Roslan...

Sy betul2 tak setuju dgn tulisan saudara kli ini. Sy slalu ikuti setiap tulisan saudara.

Sblm ini bila timbul mslh ahli PAS tak setuju dgn bbrp pimpinan PAS muzakarah dgn UMNO, saudara bela pemimpin PAS. Tp bila si Kafir Harbiy Karpal tu yg trg2 sebut 'langkah mayat dia klw nk tegakkan Islam', saudara suruh plak pimpinan PAS atau ulamak2 itu minta maaf. Ape benda pulak ni? Sesama kafir nak bertolak ansur plak.

Dah byk sgt dah Karpal buat keja melampau. Sy respek kat MB Kedah n Tok Guru atas kenyataan masing2 psl Karpal ni.

Orang Islam sebenar kena bertolak ansur dgn sesam Islam. Dgn Kafir kena tegas. Ape tegasnya suruh ulamak kita minta maaf!

AR RISALAH said...

Pada pendapat aku maksud Roslan suruh minta maaf tu bukan macam minta maaf masa Hari Raya. Cium tangan dan menangis !. Maaf dimaksudkan, pemimpin PAS pergi jumpa Karpal dan jelaskan apa yang tersirat. Supaya dia tidak berfikiran cara sendiri.
Kalau itu dilakukan, tidaklah sampai menjatuhkan maruah kot...

Kepada pihak UMNO pula kita perlu tegas mengambil keputusan tidak akan bertolak ansur untuk bergabung dengan mereka. Soal sembang-sembang macam duduk semeja di warung , rasanya tak salahlah...

syphoon said...

audara/i diarihijau,

sebenarnya saudara/i silap faham dengan notation terakhir yang saudara Roslan katakan.

Ianya lebih berbentuk sinis, atau lebih tepat dengan nada provokasi.

Memberikan nada sinis kepada ahli PAS yang mempersoalkan kepimpinan pimpinan PAS sendiri. Soalan terakhir saudara Roslan itu cukup jelas. Mempersoalkan, bagaimana pendirian kita sebagai seorang Muslim sebenarnya.

Adakah kita menerima apa yang Karpal Singh tuntut? Atau kita tetap teguh berada di bawah pimpinan ulama'?

Wallahua3lam.

Anonymous said...

salam bro..gua agak lu pon jiwa dah kacau dgn mcm² hal yg berlaku skg ni...mayb dats y lu type entri ni ek...ye la, nak ckp terang² org kata ekstrim lak, so da best way ckp berlapik la ( double meaning)...tapi ada gak yg hentam lu..huhuhu...tapi better lu tulis mcm biasa la,...cuma gua ckp trus trang la, dua tiga menjak ni, lu punya tulisan tak begitu menarik la...yg lagi jelas lepas PRU itu ari...emmm...mayb tak de isu kot...huhuhu...nway all da best..wassalam...( sori bro , gua pakai bahasa pasar) senang² kita pekena teh tarik kurang manis-batu-

Anonymous said...

Apa kejadahnya nak mintak maaf pulak? tu baru di menyelar pasal cakap nak penyatuan islam dan melayu, sok2 ni kalu dia cakap langkah mayat dia dulu baru tubuh negara islam, camne? bila UMNO ajak pakat pandai lak letak syarat nak laksana hudud and qisas, nape pakat ngan DAP and PKR, Pas tak letak syarat camtu? Dah lah, toksah gaduh2 lagi, kita melayu ni ibarat satu family, bila kita gaduh jiran tetangga yang tengok tak elok, nak pulak jiran tu bukan bangsa kita, pasti ada yang bertepuk tangan bila tengok melayu porak peranda...... INSAFLAH WAHAI UMAT.........Salam

Anonymous said...

aku x kisah sangat sapa yang memerintah BN ke PR ke, yang penting kalu PR aku nak PAS yang mendominasikan pentadbiran, bukan ape, takut2 nanti Malaysia ni jadi cam negara jiran sampai nak azan pun dah tak leh........ Nauzubillahiminzalik......

Anonymous said...

Semekom sume... Korang sume xyah lah nak kutuk kapal ke, L.K.siang ke, yang pentingnnye kalu Pas dah bersekongkol dengan Anti melayu and Islam ni kita nanti pakat2 amik habuan la dengan bala yang akan datang, mana ada musuh Islam yang boleh senang tgk orang Islam, kat dunia ni, rata2 dah perang, zaman Nabi Junjungan (MUHAMMAD S.A.W) kita dulu pun dunia dah diibaratkan bongkok tiga.... Sedar lah wahai semua, Ingatlah Agama Islam bukanlah alat untuk diperpolitikan, Islam hidup dan dijuangkan dalam setiap individu jiwa seorang yang beriman dan penuh takwa, bukannya Pas yang menentukan keISLAMAN seseorang, Insaflah dari menuduh orang UMNO kafir... Selalunya jari yang menuding adalah satu, sebaliknya empat lagi jari menuding ke arah diri sendiri... MASYAALLAH... Kalo korang kaji kenape negara2 yang anti Islam tak hantar konco2 diaorang untuk mengganggu gugat negara kita? sebabnya, dalam negara kita sendiri pun dah haru biru, anti islam pulak duduk dalam PR sendiri, senang lah diaorang nak wat keje nanti.... tak payah pasang bom jangka,hanya menanti tika dan masa... ALLAHU RABBI, YA ALLAH SELAMATKAN LAH MALAYSIA INI, DAN SEMUA NEGARA2 ISLAM....

Sekarang dah tiba masanya Pas mengkaji keanggotaanya dalam PR, keluarlah dari PR. Jika benar bukan Islam menyokong anda, anda keluar PR dan bergerak sendiri tanpa mengharap belas ihsan sokongan belas ihsan dari penyokong parti komponen PR yang lain.. jika dengan cara ini korang menang, laksanakanlah sepenuhnya apa yang korang janjikan dalam menegakkan Islam, aku menyokong seratus peratus...apa2 jua yang korang janjikan baik Hudud, Qisas dan lain2 lagi.

Kalo korang masih stay dengan PR, beerti.. tiket peperangan yang dahsyat bakal berulang lagiii..............

ALLAHU AKBAR,ALLAHU AKBAR,ALLAHU AKBAR...