Friday, February 22, 2008

Siapakah PM BA dan bagaimanakah bentuk kerajaannya nanti?

Nampaknya para pembaca BLOG ini sudah sampai ke tahap interaktif dan mahukan saya respon secara spesifik terhadap satu-satu soalan yang mereka bangkitkan. Terima kasih atas minta anda. Dalam rungan komen saya menerima soalan berikut:

Saudara Roslan,Disebabkan saudara roslan telah menjawab soalan 'NAK TAHU', jadi saya juga berharap saudara Roslan dapat sangat menjawab soalan saya ni. Saya dah lama tertanya-tanya...Kita tahu untuk mengalahkan BN dan menubuhkan kerajaan BA adalah agak mustahil pada PRU 12 ni. Tapi Allah maha berkuasa, dan andainya Allah kata 'jadi' maka 'jadilah'. Soalan saya andainya BA yang memerintah selepas PRU 12 ini, siapakah yang akan menjadi PM dan bagimanakah nanti bentuk kerajaan campuran tersebut?Terima kasih

2kali5 02.22.08 - 2:47 pm

PAS bertanding sebanyak 65 dari 222 kerusi Parlimen atau kira-kira 30% kerusi. Selebihnya ditandingi oleh rakan PAS dalam Barisan Alternatif iaitu PKR. PKR pula membentuk kerjasama pilihan raya dengan DAP, lalu kerusi yang tidak ditandingi PAS iaitu kira-kira 157 ditandingi oleh samada PKR atau DAP.

Sasaran PAS adalah untuk menafikan 2/3 majoriti BN di Parlimen, dengan itu parti-parti pembangkang perlu memenangi sekurang-kurangnya 75 kerusi. Jika angina perubahan rakyat benar-benar kencang kali ini ianya tidak mustahil berlaku.

Walaubagaimanapun sebagaimana yang disebut “2kali5” di atas kiranya ditakdirkan Allah swt BA berkuasa bagaimana? Siapakah yang akan menjadi PM? Apakah bentuk kerajaan campuran itu nanti?

Sekiranya BA secara bersendirian dapat mengumpulkan cukup kerusi untuk membentuk kerajaan, ketika itu sudah pastilah sebagaimana dijelaskan oleh Presiden PAS, lanskap politik Malaysia akan berubah. Kalau PAS contohnya menang katakanlah sehingga 40 kerusi yang dipertandingkannya, sudah pastilah yang kalah adalah Umno. Ketika itu kemanakah saki-baki ahli parlimen Umno akan pergi, apakah mereka akan kekal dalam Umno apabila Umno sudah tidak menjadi terjau politik Melayu lagi?

Bagaimana pula dengan PKR, katakanlah PKR juga memenangi sejumlah besar kerusi yang dipertandingkannya, sekali lagi yang akan kalah adalah Umno dan rakan-rakan komponannya. Dan sekali lagi semakin berbezalah lanskap politik Malaysia.

Berbalik kepada persoalan saudara, siapakah yang akan menjadi PM (soalan yang sama diajukan oleh Khairy Jamaluddin dalam TV3 sebentar tadi), maka sudah pastilah mana-mana parti yang memiliki kerusi terbanyak. Jika PAS maka PAS lah jika PKR maka PKR lah, memetik kata-kata Presiden PAS kita akan fikirkannya apabila tiba ke sana nanti.

Akhirnya apakah bentuk kerjaan campuran itu nanti, PAS bukan pertama kali akan membentuk kerajaan campuran jika menang kali ini, semasa penubuhan BN dahulu PAS pernah duduk dalam kerajaan campuran BN. Yang pastinya kerajaan campuran BA nanti akan berdiri atas prinsip menegakkan keadilan dan meruntuhkan kezaliman. PAS sudah pastilah akan menuntut perlaksanaan Manifesto Pilihanrayanya disamping “Tawaran Bersama” yang dijanjikan oleh PAS dan PKR.

Dan sudah pastilah dinegeri-negeri yang PAS menjadi teraju maka Islam yang PAS perjuangkan akan ditegakkan sebagaimana di Kelantan dan di Terengganu sebelum ini. PAS mensasarkan untuk bertahan di Kelantan, menebus kekalahan di Terengganu dan berusaha memeprolehi Kedah (dan Perlis).

Bagi PAS sendiri untuk Pilihan Raya Umum ini sekali lagi ditegaskan, kita bekerja ke arah menafikan 2/3 majoriti BN di Parlimen.

No comments: