Friday, February 01, 2008

Patutkah Najib ketuai BN dalam PRU12?

Ketika Dollah menafikan “gentleman agreement” antara beliau dan Tun Dr M, TPM Najib Tun Razak pula berada dalam situasi tidaks enang duduk. Kalau benar terdapat perjanjian demikian maka beliaulah yang septutnya mengetuai jentera pilihan raya BN dan menentukan letak duduk calon-calon BN dan bukannnya Dollah. Tetapi dalam waktu yang sama beliau tidak boleh kelihatan menyokong Tun takut-takut Dollah mengambil keputusan untuk terus kekal pada kuasa, memandangkan jawatan PM masih dalam gengaman beliau.

Lantaran itu Najib dalam serba-salah.

Menurut Utusan apabila beliau diminta komen berkenaan perkara ini beliau berkata:

''Saya tidak tahu mengenai hal itu (perjanjian di antara Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Abdullah). Saya komited untuk menyokong Perdana Menteri dan setia kepadanya.”

Mungkin akhbar tersebut mahu memelihara hubungan Najib dan Dollah selaku suara tidak resmi Umno, tetapi akhbar The Star melaporkan:

Asked if he was aware of any gentleman’s agreement made when Dr Mahathir stepped down, Najib said, “I don’t know about the agreement. You have to ask the parties concerned.”

Ditanya adakah beliau sedar akan kewujudan perjanjian berkenaan, najib berkata, “Saya tidak tahu berkenaan perjanjian itu. Anda perlu tanya pihak-pihak yang berkenaan”

Bagi saya reaksi Najib dalam akhbar The Star ini menunjukkan seolah beliau tidak berapa setia sebagaimana dilaporkan Utusan di atas. Sepatutunya jika benar setia beliau berkata: “Saya hanya percaya PM saya”, tetapi sebagaimana tertera di atas beliau suruh The Star tanyakan pula pada kedua-dua Dollah dan Tun!


Mungkin Dollah kini memerlukan baju kalis tikaman, kerana nampak-nampaknya sudah ada pihak yang mahu “menikamnya” dari belakang. Jangan terlalu percayakan “Brutus” kerana dalam kisah Ceaser, Brutus yang beliau percayai juga terlibat menikamnya
Et tu Brutus!!!

No comments: