Wednesday, February 20, 2008

Calon-calon BA Selangor menggemparkan

Kejutan calon-calon Barisan Alternatif yang bakal dikemukakan pada hari penamaan calon 24 Febuari ini saya yakin akan memaku dan memukau BN, dan diharapkan rakyat khasnya para pengundi tidak akan membazirkan lagi undi mereka dengan mengundi BN.

Tengahmalam tadi saya dikejutkan dengan kunjungan seorang pemimpin PKR bahagian Kelana Jaya, sahabat saya Kashminder Singh. Beliau berkunjung ke studio WTV8 untuk memperkenalkan kepada saya bakal calon PKR untuk Parlimen Kelana Jaya. Kerusi parlimen ini milik MCA.

Alangkah terkejut tambah gembira saya apabila diperkenalkan kepada seorang anak muda yang sebelum ini telah menggemparkan dunia dengan pendedahan berani beliau. Anak muda itu adalah Gwo Burne. Siapakah Gwo Burne, kalau anda semua masih ingat beliulah yang telah merakamkan video kontroversi VK Lingam yang telah mendedahkan keboborokkan institusi kehakiman kita (termasuk BPR dan polis). Anak muda yang berani ini sanggup demi masa depan Malaysia muncul kehadapan untuk mengakui bahawa beliaulah yang merakamkan video itu sehingga tertubuh Suruhanjaya Di Raja yang ada pada hari ini yang telah mendedahkan apa yang selama ini tidak kita ketahui.

Gwo Burne adalah calon PKR untuk Parlimen Kelana Jaya. Kashminder bertanya pandangan saya, apakah PAS dapat terimanya? Belum pun sempat beliau mengabiskan ayatnya, saya memaklumkan bahawa Presiden PAS telah memberitahu saya bahawa Majlis Syura PAS memutuskan yang PAS perlu membantu PKR dalam pilihan raya ini tanpa mengira anutan atau kepercayaan calun PKR itu, kerana PAS bertahaluf dengan PKR atas dasar menegakkan keadilan dan meruntuhkan kezaliman BN/Umno.

Gwo Burne datang dengan ayahnya Loh Mui Fah yang menyatakan kepada saya bahawa mereka sekeluarga sangat kagum dan menghormati Tok Guru Nik Abd Aziz sebagai MB di Kelantan. Demikianlah perkembangan ataupun kejutan baru yang bakal berlaku dalam PRU ke 12 nanti.

Sementara itu di Selangor, barisan calon-calon PAS saya perhatikan sangat mantap dan boleh sangat membanggakan parti itu dan seluruh rakyat Selangor. Setakat maklumat yang ada pada saya antara calon-calonnya adalah 5 doktor perubatan iaitu Dr Siti Mariah Mahmud di Parlimen Kota Raja, Dr Salahuddin di DUN Morib, Dr Yunos di DUN Sijangkang, Dr Rani Osman di DUN Meru dan Dr Halimah Ali di DUN Selat Kelang. Selain itu mereka ada 3 doktor lain iaitu Dr Hasan Mohd Ali (Phd), yang tidak payah diperkenalkan lagi yang akan bertanding di DUN Gombak Setia, pakar toksikoloji dan penganalisa politik Dr Dzulkifli Ahmad di Parlimen Kuala Selangor dan bekas pensyarah UTM dan lulusan syariah Dr Osman Sabran di Parlimen Sg. Besar.

Disamping doctor perubatan dan Phd, PAS Selangor juga mengemukakan dua orang jurutera iaitu Ir Maki di Parlimen Sepang dan Ir Khalid Samad (adik Datuk Shahrir Samad) di Parlimen Shah Alam. Iskandar Samad seorang arkitek bertanding di DUN Cempaka, bekas pensyarah Akademi Islam, UM Ustaz Ghani Samsuddin di DUN Sg Burong dan peguam dan AJK PAS Pusat Hanipa Maidin di Parlimen Tanjung Karang.

Siapa kata PAS atau BA tidak layak. Itu pun belum lagi digandingkan dengan calon-calon PKR yang diketuai Tan Sri Khalid Ibrahim dan Dato Dr Zainal Abidin. Rakyat Selangor tidak seharusnya melepaskan peluang ini, inilah peluang terbaik untuk kita memastikan yang negeri ini berada dalam tangan mereka yang layak, berwibawa dan amanah, yang insyallah akan menjamin nasib dan kebajikan rakyat dan negeri bertuah ini.

Katakan “Selamat Jalan” kepada Khir, Zakaria dan lain-lain.

No comments: