Thursday, February 14, 2008

Samy dan Khir dimaki-hamun masyarakat India

Benarkah pemimpin sesuatu kaum itu akan dijatuhkan oleh kaumnya sendiri?

Sebelum ini hampir setiap batang-tubuh kecil atau besar, tua atau muda mengenali Samy Vellu. Presiden MIC yang paling liat dan lama berpegang pada kuasa. Samy dikatakan bukan hanya memimpin partinya dengan gayanya yang “robust” dan kasar itu malah begitulah juga beliau dalam menjalankan tugasnya sebagai menteri kabinet dan ahli parlimen.

Pemimpin seperti ini bukannya dihormati tetapi disegani dan ditakuti oleh mereka yang di bawahnya. Saya pernah menghadiri perjumpaan beliau dengan para kontraktor Bumiputera kelas tertentu, semuanya menikus ketika Samy bersuara dan menegaskan kemhuannya. Itulah Samy Vellu.


Tetapi sejak kebelakangan ini taringnya semakin tumpul. Samy bukan hanya dimakan usia, tetapi populartinya turut jatuh menjunam. Isu peminggiran kaum Hindu yang dibangkitkan oleh Hindraf rupanya benar-benar merapukan paku terakhir buat kerandanya. Sejak itu Samy sendiri terus terpinggir dari peristiwa sejarah merosotnya penganut Hindu di Batu Caves semasa Thaipusam baru-baru ini sehinggalah keluarnya beramai-ramai masyarakat India diprogram-program anjuran pembangakang termasuklah PAS , ramai penganalisa menjangkakan Samy dan MIC akan kecundang teruk dalam pilihan raya kali ini.

Semalam di Kg Lindungan, Kelana Jaya, rupa-rupanya sahlah Samyu semakin dibenci dan ditolak oleh pengikut dan penyokongnya sendiri. Akhbar The Star melaporkan:

Angry youths surround and jeer Samy at school event

Manakala NST melaprkan:

Hecklers abuse Samy Vellu, MB

Samy Vellu dan MB Selangor Khir Toyo menghadiri majlis pecah tanah untuk pembinaan semula SJK (T) Seaport yang dipindahkan dari tempat asalnya di Kelana Jaya ke sini. Mereka yang dihadir dalam upacara tersebut dikatakan telah membuat bising keranan membantah penempatan semual sekolah tersebut yang dikatakan lebih kecil keluasannya dari sekolah yang asal.

Tolak-menolak dan suasana riuh tercetus sehinggalah beberapa pimpinan MIC campurtangan dan pihak polis hadir untuk “escort” Samy keluar dari tapak berkenaan. Turut menerima layanan yang sama adalah Khri Toyo yang kononnya cuba memarahi mereka yang memprotes tetapi beliau juga menerima nasib yangs ama.

Adakah ini satu petanda kejatuhan Samy? Adakah ini petanda pengundi India khasnya di negeri Selangor yang bilangannya antara 10 ke 30% dalam satu-satu kawasan Parlimen sudah bersedia untuk menolak BN? Sama-samalah kita saksikan pada hari mengundi 8 Mac nanti!

No comments: