Monday, February 18, 2008

Calon-calon terbaik dari PAS buat rakyat Malaysia

PAS mula memperkenalkan calon-calonnya untuk Pilihan Raya Umum kali ke 12 ini. Bayangan beberapa calon "high profile" yang mempunyai latabelakang akademik dan pengalaman yang mantap membayangkan betapa seriusnya Parti Islam Se Malaysia ini dalam melaksanakan perjuangannya.

Tidak ada gunanya kita berkobar-kobar menggalas perjuangan tetapi akhirnya tidak mampu mengemukakan calon-calon yang berkaliber dan berwibawa. PAS menentang sebarang bentuk kepimpinan yang mungkar dan longgar akhlaknya. PAS sepatutnya hanya mengemukakan calon-calon yang terbaik, untuk disuakan sebagai pilihan terbaik buat rakyat Malaysia dari pelbagai kaum dan agama.

Negara kita yang tercinta ini akan selamat dan sejahtera di bawah pimpinan yang bermoral, berakhlak dan lebih penting lagi bertaqwa. Elemen taqwa inilah yang akan melahirkan pimpinan yang jujur dan bersih serta meletakkan nasib dan kepentingan rakyat mengatasi agenda peribadi atau kroni. Negara yang kaya dan makmur ini hanya dapat menjana kesejahteraan kepada rakyat jika ia ditadbir oleh pimpinan seumpama ini.

Semalam di Perlis, Presiden PAS telah mengisytiharkan calon-calon PAS bagi kerusi-kerusi Parlimen dan DUN. Salah seorang calon yang diisytiharkan malam itu adalah, Prof Dato Dr Haron Din.

Adakah orang Melayu khasnya di Perlis yang tidak kenal Dr Haron Din?

Bekas Pensyarah Jabatan Syariah, Fakulti Pengajian Islam UKM. Sarjana Syariah Universiti al Azhar, Doktor Falsafah dalam bidang syariah dari Universiti Kaherah dan Diploma Pendidikan dari Universiti Ain Sham, Kaherah. Beliau sebelum ini adalah pakar rujuk Islam di beberapa badan termasuklah Majlis Fatwa serta Bank Negara dan bank-bank perdagangan yang melaksanakan kaedah syariah.

Tidakkah mantap dan cantiknya kelayakkkan dan ketokohan beliau? Apakah calon seperti ini akan ditolak oleh rakyat? Bayangkan betapa besarnya sumbangan yang boleh beliau berikan kepada agama, bangsa dan negara kiranya diberikan peluang bersuara di Parlimen.

Selain itu turut disenaraikan sebagai calon PAS di Parlimen adalah dua orang calon wanita yang turut hebat kelayakkan dan kedudukkannya. Mereka adalah di Parlimen Parit, Perak, anak kelahiran tempatan Dr. Najihah Ahmad. Kelulusan doktor perubatan ini mempunyai sebuah klinik di Pekan Bota Kanan, dan sangat dikenali oleh penduduk Parit. Dr Najihah malah lepasan Sekolah Cina di Parit dan sudah semestinya fasih bertutur dalam bahasa Mandarin.

Seorang lagi doktor perubatan yang turut bertanding sebagai calon PAS adalah Dr Lo'lo Dato Ghazali, bagi kawasan parlimen Titiwangsa di Wilayah Persekutuan. Lulusan Fakulti Perubatan UKM ini adalah seorang aktivis PAS sejak usia mudanya.

Pastilah kedua-dua tokoh wanita ini bersedia memberikan khidmat dan sumbangan terbaik kepada rakyat di Parit dan Titiwangsa. PAS mengemukakan mereka setelah mereka berjaya mempamirkan tahap kepimpinan yang cemerlang dalam parti dan kini mereka menawarkannya pula kepada rakyat di kedua-dua kawasan itu.

PAS memerlukan bantuan anda untuk mempromosi nama-nama ini dan banyak lagi nama yang akan diperkenalkan mulai hari ini sebagai pilihan terbaik kepada masyarakat Malaysia, pastikan anda membantu, insyallah.

No comments: