Monday, February 25, 2008

Selangor semakin bermasalah buat BN

Sebelum ini Menteri Besar Selangor Dr Khir Toyo dengan sombong menolak mentah-mentah pandangan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin yang menyatakan Selangor adalah salah sebuah negeri "hot spot" bagi BN selain Pulau Pinang dan Kedah.

Pernah Khir mengatakan kalau pun ada masalah bagi BN di Selangor, ia hanya tertumpu di kawasan Parlimen Petaling Jaya Utara iaitu kawasan parlimen yang lebih 83% pengundinya terdiri dari masyarakat bukan Melayu. Bermakna cuma 1 kerusi parlimen (dari 22) dan 2 DUN (dari 56) iaitu Kg Tunku dan Damansara Utama yang menjadi masalah kepada BN yang selebihnya termasuklah semua kerusi-kerusi Umno selamat belaka. Malah kedua-dua kerusi DUN milik DAP iaitu Sekinchan dan Sg Pinang pun akan BN sapu bersih kata beliau. Hebat sungguh BN dan Umno Selangor.

Tiba-tiba selepas penamaan calon semalam senarai Khir itu bertambah. Menurut NST Khir berkata selain DUN Sekinchan dan Sg Pinang (dulu kata sapu bersih) BN menganggap 6 buah kersui lagi bermasalah baginya itu di Batu Caves (ditandingi calon PKR Amirudin Shari), Teratai ( ditandingi tokoh muda DAP Cik Janice Lee), Chempaka (ditandingi Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Samad), Gombak Setia (ditandingi Pesuruhjaya PAS Selangor Dato Dr Hasan Ali), Bangi (ditandingi Dr Shafie dari PAS) dan Bukit Gasing (ditandingi Edward Lee dari DAP).
Nampaknya makin banyak pula kerusi yang goyang bagi BN dan Umno bermakna semakin sahihlah pendapat Tun Daim itu.

Saya rasa bukan hanya kerusi-kerusi yang Khir sebutkan itu malahan seluruh Selangor dirasakan bergegar setelah rakyat melihat barisan calon-calon yang mantap dan berwibawa yang dikemukakan oleh PAS, PKR dan DAP di Selangor. Terpulanglah kepada rakyat samada mahu terus setia membuta kepada calon-calon BN tanpa memperdulikan rekod atau kelayakkan peribadi mereka atau rakyat sudah mahu menuntut perubahan, dan mahukan calon-calon yang berkualiti, bersih dan cekap.

Semoga Selangor terus mengorak langkah membawa perubahan total yang diperlukan oleh rakyat. Selangor Terus Maju bawah BA!

No comments: