Wednesday, May 23, 2007

Zam: Penulis blog bukan lagi satu ancaman

Setelah sekian lama menyerang dan memperbesarkan isu para penulis blog tiba-tiba hari ini Menteri Penerangan Zainuddin Maidin bertukar rentak. Menurut akhbar THE STAR hari ini:

Zam: Few people read blogs
Bloggers just write for each other

Zam: Tidak ramai yang membaca blog
Blogger hanya menulis untuk sesama mereka

Menurut Zam lagi hanya 20,000 dari 11 juta pengguna internet dalam negara yang mengambil minat tentang blog-blog politik. Para bloggers ini tambah Zam lagi bukannya ancaman mana pun.

Saya rasa menteri berkenaan tidak berapa faham apakah yang dimaksudkan dengan blog. Dan mungkin juga beliau CONFUSED atau terkeliru antara blog dengan laman web. Wahai Pak Menteri:

Blog ini adalah singkatan kepada WEBLOG (bukannya goblok) iaitu menurut istilah lazimnya adalah:

A publicly accessible personal journal for an individual. Typically updated daily, blogs often reflect the personality of the author.

Sebuah jurnal (dalam hal ini yang dimuatkan di alam maya) peribadi seseorang individu yang dapat diakses atau disaksikan oleh orang ramai (yang mengunjunginya di internet). Ianya dikemaskini hampir setiap hari dan kebiasaannya mencerminkan keperibadian penulis atau pemiliknya. Itulah Blog sebenarnya.

Harakahdaily, Malaysiakini, Tranungkite, Laman Marhaen, Malaysia Today dan lain-lain yang seumpamanya bukan blog tetapi laman web, kerana ia bukan milik individu tetapi satu kumpulan, syarikat atau pertubuhan. Takkanlah seorang menteri yang sepatutnya memiliki minda kelas pertama tidak dapat membezakan antara kedua ini?

Saya contohnya adalah penulis blog. Secara direct memang saya sekadar menerima purata 3,000 ke 3,500 kunjungan sehari, tetapi artikel-artikel saya dan terutama rakan-rakan lain yang jauh lebih hebat dari saya, kadangkala dikeluarkan pula di laman-laman web yang lebih beaar dan diakses pula oleh ribuan pengunjung laman-laman berkenaan. Ada pula yang disalin dan dimajukan pula dalam laman-laman egroup yang berjumlah ribuan di Malaysia ini.

Itu tidak termasuk yang dipanjang-panjangkan pula ke para penuntut dan pekerja kita di luar negara.

Apa pun Zam tak perlulah bimbangkan sangat. Malaysia kan masih sebuah negara demokrasi yang menjamin hak kebebsan bersuara. Takkanlah nak bersuara dan mengeluarkan pandangan pun usdah menjadi satu kesalahan hari ini?! Takkanlah kalau nak bersuara perlu memuja dan memuji kerajaan dan orang seumpama Zam sahaja?!

Saya percaya masing-masing kami bertanggungjawab dengan tulisan kami. Satu-satu blog menjadi popular apabila dikunjungi oleh ramai orang. Ia mungkin popular kerana memuatkan isu-isu semasa, atau menyerikan hidup sesorang atau mampu memberikan maklumat tambahan. Ada pun yang mengadu-domba dan menabur fitnah, biasanya blog jenis ini tidak dapat maju dan hanya syok sendiri sahaja.

Kesimpulannya dalam membicarakan isu blog ini janganlah Pak Menterinya sampai jadi goblok! Buat malu negara sahaja.

No comments: