Tuesday, May 29, 2007

Pertandingan pucuk pimpinan PAS menarik minat Utusan

Setelah Umno menunda pemilihan parti mereka, diikuti MCA yang juga menundanya kerana konon mahu memberikan tumpuan kepada pilihanraya umum, maka sensasi pemilihan parti sudah tidak menjadi bahan berita lagi.

Hairan dahulu pun Umno dan MCA menghadapi pilihanraya tetapi tidaklah pula pernah sampai mengusulkan ditunda pemilihan parti, tetapi kini mungkin zaman telah berubah, mungkin juga bahana politik wang sudah tidak mampu ditempuh lagi maka Umno dan MCA menolak ketepi proses pemilihan dalam parti untuk menang dahulu pilihnaraya umum.

Di barisan pembangkanmg, kecuali DAP yang juga seakan mengikut rentak yang sama, PKR dan PAS meneruskan proses pemilihan masing-masing. Minggu lepas PKR telah pun selesai menjalani proses demokrasi di dalam partinya dan kini Jummat ini giliran PAS pula.

Mengulas perkembangan ini Utusan hari ini membawa rencana khas bertajuk:

Percaturan PAS

Artikel setengah muka ini padat mengulas betapa jawatan-jawatan tertinggi dalam PAS akan menyaksikan pertandingan kecuali jawatan Presiden. Berbagai label dilemparkan pada calon-calon tertentu termasuklah GOLONGAN MUDA, KONSERVATIF, GOLONGAN PROGRESIF, PROFESIONAL dan lain-lain. Kaya betul PAS dengan label sedangkan dalam pertandingan Umno tiada pula label-label yang dicipta oleh Utusan.

Saya tidak berhasrat mengulas kandungan artikel itu kerana ianya dilihat sebagai serkap jarang Utusan yang kebanyakannya merapu dan tidak berasas langsung. Biarlah Utusan terjun dengan labu-labunya.

Cuma saya hairan kenapa Utusan tidak mahu HIGHLIGHTKAN betapa pemilihan PAS kali ini walaupun ada kempen senyap-senyap tetapi tidak tegang dan kalut sebagaimana kempen apabila sahaja Umno ada pemilihan parti. Wang dan habuan menari-nari dan bertukar tangan bagaikan satu budaya dalam Umno, tetapi mengapa ketiadaan budaya jahanam ini dalam PAS tidak menarik perhatian Utusan?

Mengapa juga hakikat bahawa ahli-ahli PAS bebas dicalonkan dan bertanding apa-apa jawatan dalam parti tanpa perlu kuota dan sekatan tidak mendapat perhatian Utusan? Demokrasi masih subur dalam PAS, dan hanya mereka yang memupuk demokrasi sahaja biasanya menghargai dan menghormati demokrasi.

Dalam Umno, meminjam kata-kata YBM Tengku Razaleigh Hamzah, demkorasi telah mati!

Mungkin kerana demokrasi telah lama dimakamkan di dalam Umno lah maka apabila ada parti yang mampu mengamalkannya, maka Utusan terkejar-kejar mahu membuat liputan, walaupun songsang dan menyesatkan.

Mungkin Umno perlu segera memulihkan demokrasi mereka, hapuskan sistem kuota, hapuskan politik wang kerana bimbang nanti Utusan tidak ada kerja selain membuat liputan pada Muktamar PAS dan Kongres PKR yang masih mengamalkan demokrasi dalam erti kata yang sebenar!

No comments: