Wednesday, November 29, 2006

Skandal pimpinan Selangor dibawa ke Dewan

Saya menerima banyak cadangan agar menulis berkenaan isu sensasi ini yang telah ditempatkan oleh Ketua Pembangkang DUN Selangor YB Teng Chang Khim di blognya. Isu yang dimaksudkan adalah gambar negatif sepasang lelaki dan wanita yang dikatakan diambil di dalam bilik air sebuah hotel.

Menurut Teng gambar tersebut dikatakan adalah gambar seorang ahli Parlimen dan seorang Senator kedua-duanya dari Umno dan kedua-duanya dari negeri Selangor. Selain itu kedua-duanya juga sudah berumah-tangga masalahnya bukan sesame mereka!



Hari ini barulah saya mengagahkan diri untuk menulis kerana semalam isu ini telah dibawa oleh seorang lagi ADUN Pembangkang Selangor iaitu YB Ng Suee Lim (DAP-Sekinchan) ke Dewan Undangan Negeri Selangor semalam.

Semalam dalam akhbar THE STAR kedua-dua ahli Parlimen Gombak Dr Rahman Ismail dan Senator Norhayati Onn yang juga Ketua Wanita Umno bahagian Kapar, menafikan yang gambar tersebut adalag gambar mereka. Kata Rahman:

It’s a fake one (Ianya palsu)

Dan kata Norhayati (yang bapanya adalah Pengerusi Tetap Umno Malaysia dan juga Speaker Dewan Undangan):

I do not know anything about it. I have nothing going on with him and I do not know how the picture could have surfaced.
(Saya tidak tahu menahu. Saya tidak ada apa-apa dengan beliau dan saya tak tahu bagaimana gambar itu boleh muncul)

Namun di dalam Dewan Undangan Negeri semalam apabila YB Ng membangkitkan isu ini terkeluar dari mulut Speaker Dewan Tan Sri Onn Ismail bahawa kes ini tidak lagi boleh dibincangkan kerana Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam telah mengeluarkan perintah pada 16 November lalu menahan mana-mana pihak membincangkan isu ini di luar mahkamah.

Soalnya kes apakah yang dibicarakan di mahkamah syariah itu?

Sementara itu dalam akhbar THE STAR pada hari ini dilaporkan:

In a separate development, Norhayatis husband Mohd Suffian Abdul Aziz confirmed that his wife had filed for divorce recently. (Dalam satu perkembangan lain, suami Norhayati iaitu Mohd Suffian Abdul Aziz mengesahkan bahawa isterinya telah memhon perceraian baru-baru ini)

Saya kira isu ini jika melibatkan pemimpin negeri maka rakyat berhak untuk tahu. Mengapa segala laporan berkenaan isu ini digelapkan dari pengetahuan rakyat selama ini, dimanakah keterbukaan dan ketelusan kerajaan khasnya kerajaan negeri? Adakah keterbukaan dan ketelusan itu hanya diamalkan dalam hal-hal yang menguntungkan kerajaan manakala apa sahaja yang merugikannya akan disorok di bawah tikar?

No comments: