Monday, November 27, 2006

Nak siar atau tak siar?

Isu siaran langsung perhimpunan agung umno yang baru lepas terus mendapat perhatian ramai.

Timbalan Presiden Umno minggu lepas menyatakan bahawa siaran lansgung seumpama itu akan dikaji semula. Manakal dalam akhbar THE SUN hari ini 86% para pembacanya bersetuju agar siaran langsung seumpama itu diteruskan.



Tengku Razaleigh Hamzah, bekas Naib Presiden Umno dalam ketika ditanya Malaysiakini menyatakan bahawa siaran seumpama itu patut diteruskan malah ianya perlu dilihat sebagai satu usaha kea rah era ketelusan dan keterbukaan.

Apabila mengulas tentang kebimbangan pimpinan Umno beliau mengatakan mengapa setelah ditayangkan baru mahu memikirkan kesesuaiannya? Mengapa tidak dikaji dan difikir sebelum ianya dilaksanakan?

Benarlah pelbagai isu sensitif dan berbau perkauman ada dibangkitkan dalam perhimpunan tersebut. Akan tetapi bagi saya ianya memang patut diteruskan sekurang-kurangnya untuk memberi peluang kepada seluruh rakyat Malaysia melihat dan menilai gaya dan kematangan pimpinan parti terbesar dalam negara yang merupakan tulang belakang kerajaan itu.

Malahan usaha membuka ruang dan peluang seumpama ini tidak harus dihadkan kepada persidangan Umno sahaja lebih penting lagi Persidangan Parlimen yang melibatkan badan legislatif tertinggi negara iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara itu lebih penting lagi harus disiarkan secara langsung.

Kelantan sekurang-kurangnya menyiarkan secara penuh persidangan dewan undangan negerinya melalui internet. Ada juga kita berpeluang melihat bagaimana gelagat pembangkang (di Kelantan pembangkang itu Umno, ini perlu di HIGHLIGHT kan kerana sebahagian rakyat Malaysia menganggap yang pembangkang itu PAS, DAP dan lain-lain) di sana. Bagaimana Annuar Musa menyerang dan memukul kerajaan negeri. Kalau Kelantan boleh mengapa Parlimen tidak boleh?

Bagi saya rakyat telah melihat dengan percuma sikap dan pendirian pimpinan Umno semasa siaran langsung itu. Terpulanglah kepada mereka untuk menilai. Kalau ada yang melanggar akta hasutan atau apa sahaja peraturan, biarkan mereka dihadapkan kepengadilan. Itu kita baru berpeluang menjengguk persidangan Umno, sesungguhnya persidangan MIC, MCA dan Gerakan pun tidak kurang hebatnya.

Tapi tak ada orang membuat laporan polis kerana tak disiarkan secara langsung?!

Kalaulah pimpinan Umno dan negara berani meneruskan siaran langsung ini dan membuka juga siaran langsung persidangan Parlimen saya percaya ketika itu indeks demokrasi negara yang teruk ditangga ke 81 itu akan beransur pulih dan bertambah baik. Segala-galanya terletak ditangan Dollah selaku PM dan Presiden Umno.

No comments: