Thursday, November 30, 2006

KEKWA yang songsang

Kementerian Keseniaan, Kebudayaan dan Warisan sepatutnya memiliki agenda memelihara dan mempertahankan seni, budaya dan warisan negara. Tetapi aneh, bunyinya begitu namun menterinya lebih terpesona meruntuhkan warisan dan membina tugu yang diatas tapak sejarah turun-temurun.

Pada 10 Oktober lalu menteri berkenaan Rais Yatim telah melancarkan upacara pecah tanah pembinaan Menara Berputar (Revolving Tower) bernilai RM21 juta setinggi 110 meter di tapak berhampiran Jalan Merdeka iaitu sekitar tapak dan bangunan bersejarah di Bandaraya Bersejarah Melaka termasuklah bangunan Stadhyus tinggalan penjajah Belanda.



Walaupun penduduk tempatan membantah pembinaan menara tersebut yang dikatakan tidak sesuai di kawasan bersejarah itu namun pihak kerajaan meneruskan juga usaha tersebut.

Dalam akhbar THE STAR hari ini di muka depan dilaporkan perintah berhenti kerja telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa apabila kerja-kerja tanah ditapak berkenaan telah menemui binaan tinggalan sejarah berupa tembok dan seumpamanya di situ.

Kenapa rakus sangat sehingga membelakang pandangan dan pendapat rakyat. Kalau pun perlu sangat bina Menara umpama sebilah keris itu, binalah di tapak yang jauh sedikit dari situ. Apakah kita tidak menghargai tinggalan sejarah dan warisan kita, tak kiralah dari penjajahan Inggeris, Belanda, Portugis lebih-lebih lagi dari Kesultanan Melayu Melaka. Kalau orang asing pun menghargai warisan sejarah kita, takkanlah kita ank bangsa tidak!

Benarlah kata Tengku Razaleigh semasa merasmikan Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu ke 7 baru-baru ini:

Dalam sistem kita berpolitik kerajaan sepatutnya takut dan akur kepada rakyatnya.Rakyat yang lemah melahirkan pemimpin yang leka.

No comments: