Tuesday, November 28, 2006

Tol naik lagi!

Kerajaan sudah tidak mampu lagi menanggung pembayaran pampasan kepada pemilik-pemilik konsesi bagi lebuhraya-lebuhraya Guthrie Corridor, Karak, Grand Saga, LDP dan Kesas yang dikatakan mencecah RM2billion. Lalu kerajaan tidak ada pilihan lain melainkan membenarkan pemilik-pemilik konsesi ini untuk menaikkan kadar tol masing-masing. (Rujuk laporan THE STAR hari ini: Toll to go up)

Bagi pemilik konsesi Lebuhraya Damansara Puchong sahaja kerajaan dikatakan membayar pampas an RM68 juta tahun lepas dan RM76 juta tahun ini. Oleh itu jika kerajaan tidak membenarkan kenaikkan kadar tol kemungkinan bayaran pampas an ini akan terus meningkat.

Tolak sini tolak sana akhirnya mangsa yang terbaik sebagaimana biasa adalah rakyat juga.

Presiden MTUC Syed Shahir Syed Mohamad dalam rancangan Ulasan Akhbar Hari Ini di WTV8 http://wtv8.tv/ menyebut bahawa rakyat sebenarnya tidak tahu menahu akan apakah yang sebenarnya terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan pemilik-pemilik konsesi ini. Kerajaan septutnya bertindak telus agar rakyat dapat meyemaknya dan kiranya ia merugikan rakyat dan negara sepatutunya ia disemak semula. Jika tidak inilah padahnya, rakyat juga yang menjadi mangsa.

Bayangkan dengan kadar inflasi berligar sekitar 4.8 ke 5 peratus dan kini bayaran tol pula naik lagi, apakah akan terjadi kepada rakyat jelata selepas ini?

Pasti akan ada pihak yang berlagak pandai yang akan mencadangkan agar kita elakkan dari menggunakan lebuhraya, guna sahaja jalan persekutuan. Mengapakah begitu? Rakyat akan terus disuruh berjimat-cermat, tetapi sampai bila? Kalau dahulu kita makan tiga kali sehari (sebagaimana disebut Syed Shahir) apakah selepas ini kita perlu makan dua kali sehari sahaja?

Bagi saya sudah tiba masanya rakyat menyemak semula kecekapan kerajaan ini dan kemampuannya untuk membela dan mempertahankan nasib rakyat. Kita bukan maksudkan dua tiga juta rakyat di Bandar-bandar besar, tetapi yang kita maksudkan adalah keseluruhan rakyat di negara ini.

Sekiranya tahap kemampuannya sudah lemah dan sudah tidak bertenaga lagi, maka sudah tiba masnya untuk kita menimbang-nimbang alternative lain. Mengeluh-mengeluh juga tetapi sesungguhnya kita masih ada pilihan untuk membuat perubahan, fikirkanlah.

No comments: