Tuesday, November 14, 2006

Khir cuba berdalih lagi

Dengan status MAJU yang ditempelkan pada negeri Selangor maka sudah barang pastilah setiap operasi dan pengurusan yang melibatkan negeri ini perlu setimpal dengan sstatus MAJU nya itu.

Umpamanya kemudahan infrastruktur yang ada di Selangor mestilah jauh lebih baik dari Kelantan atau Terengganu, jika tidak sia-sialah tempelen MAJU itu yang tidak memberi sebarang makna. Demikianlah juga kepimpinan negeri septaut-patutnya.

MB Selangor mestilah cekap, berkaliber dan jauh ke hadapan berbanding MB atau Ketua Menteri lain kerana negeri yang ditadbirnya adalah negeri MAJU jika tidak samalah bagaikan kita suakan bunga kepada kera, pasti tiada makna baginya.

Saya menyatakan ini kerana saya keciwa malah naik bosan dengan jawapan yang diberikan oleh Khir Toyo berhubung isu Komplek Banglo EXCO yang didedahkan oleh sisipan akhbar THE STAR semalam yang telah saya paparkan dalam BLOG ini semalam juga.

Kata Khir sejak ahli-ahli EXCO nya tinggal di Komplek ini mereka telah dapat datang awal ke mesyuarat mingguan EXCO kerana kediaman mereka kini lebih dekat iaitu di Shah Alam. Apakah sebelum ini mereka memang datang lambat ke mesyuarat EXCO? Saya kira tidak ada apa alasan pun boleh diberikan oleh mana-mana ahli EXCO untuk datang lewat ke mesyuarat EXCO yang sememangnya tidak masuk akal. Kalau ada anggota EXCO yang tinggal di Sabak Bernam sekalipun (tak ada pun tinggal di Sabak Bernam) kalau dah tahu mesyuarat mula jam 9.00 pagi contohnya, takkanlah mereka keluar rumah dari Sabak Bernam jam 8.45 pagi!

Mesyuarat mingguan EXCO adalah laksana mesyuarat Kabinet, ianya merupakan badan eksekutif tertinggi dalam negeri, takkanlah ada masalah disiplin datang lewat sebagaimana anak-anak sekolah!?!

Kemudian Khir mengatakan apabila tinggal di Komplek RM20 juta ini keselamatan anggota EXCO nya terjamin kerana khidmat keselamatan disediakan. Kata Khir sebelum ini anggota EXCO nya sering diancam keselamatan mereka oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

Berapa orangkah yang menerima ancaman itu? Apakah pihak polis sudah dimaklumkan dan apakah tindakan pihak polis. Kenapa anggota EXCO negeri-negeri lain dan anggota Kabinet Malaysia tak pula menerima ancaman ke atas diri masing-masing? Sepatutnya semakin maju negeri semakin beradab rakyatnya, ini semakin maju semakin macam negeri COWBOY sahaja nampaknya!

Kemudian apabila menjawab soalan mengapa ada banglo-banglo ini yang dihuni oleh kaum keluarga anggota EXCO berkenaan dan bukannya EXCO itu, Khir menjelaskan kita tidak boleh menghalang, terpulanglah kepada EXCO berkenaan. Bolehkah rakyat Selangor menerima jawapan seumpama ini?

Dan akhirnya apabila ditanya mengapa kolam renang yang merupakan sebahagian dari komplek ini tidak digunakan, Khir mengatakan kolam itu sebenarnya adalah sebahagian dari lanskap pengindahan komplek itu dan ia bukannya sebuah kolam renang.

Memang berserabut kita dibuatnya, cuba kita perhatikan gambar yangs aya sertakan di bawah, ada dua kolam, yang besar dan satu lagi yang hulat itu lebih kecil. Siapa sahaja yang siuman akan kenal bahawa kedua-dua kola mini adalah kolam renang. Satu untuk orang dewasa dan yang bulat itu untuk kanak-kanak. Kebiruan airnya jelas menandakan ia diklorinkan. Kolam ikan orang tak letak klorin nanti mampous habis ikannya!

Bagi saya apa yang didedahkan oleh THE STAR ini jelas menunjukkan pertamanya kegagalan komplek ini digunakan sebagaimana ianya dirancangkan dan keduanya betapa kerajaan negeri telah berjaya membazirkan wang rakyat membina satu komplek yang tidak bermanfaat, bayangkan jika wang sejumlah itu dibelanjakan untuk projek pembinaan rumah rakyat pasti dapat menempatkan ribuan anak Selangor yang masih tidak berumah!

No comments: