Thursday, November 23, 2006

Lagi rekod buruk untuk Malaysia

Sebelum ini kita dimaklumkan darihal Indeks Persepsi Rasuah atau CPI yang diterbitkan oleh Transparency International bagi tahun 2006. Di mana indeks Malaysia dari tangga ke 39 telah menggelungsur ke 44, membuktikan bahawa walaupun perang telah diisytiharkan terhadap rasuah di Malaysia, namun barah ini terus melarat dan menyerang batang tubuh negara tanpa kasihan.

Kini terbaru majalah antarabangsa The Economist (melalui The World in 2007, sebuah terbitan tahunan) menerbitkan Indeks Demokrasi 2006.

Indeks ini mengukur tahap demokrasi 167 buah negara di dunia. Pengukuran tahap ini melibatkan lima indikator atau petunjuk iaitu yang melibatkan proses pilihanraya, hak asasi dan kebebasan, proses pengurusan kerajaan, penglibatan politik dan budaya politik.



Dari ukuran yang dibuat kajian ini telah mengkelaskan 167 buah negara itu kepada 4 kategori iaitu: pertama negara demokrasi penuh iaitu melibatkan 28 buah negara, kedua negara yang demokrasinya tercemar iaitu melibatkan 54 buah negara, ketiga negara yang bercampur-campur amalan demokrasinya iaitu melibatkan 30 buah negara dan akhirnya negara otokratik atau kuku besi iaitu melibatkan 55 buah negara.

Negara yang berada di tangga teratas adalah Sweden manakala negara di tangga tercorot adalah Korea Selatan.

Malaysia bagaimana?

Malaysia berada ditangga ke 81. Iaitu lebih teruk dari India (35), Mongolia (56), Sri Lanka (57), Filipina (63, Indonesia (65) dan Bangladesh (75).

Betul ke ni?

Untuk berlaku adil kita sedia akur akan amalan yang melibatkan lima indicator di atas dalam negara kita sendiri. Bagi proses pilihanraya, ianya memang terus dipertikaikan dengan pengundi hantunya, persempadanan semula yang berat sebelah, pengundi pos dan berbagai amalan yang diragui. Kemudian dalam bab hak asasi dan kebebasan, kita maklum betapa sukarnya suara DISSENT ataupun yang berbeza dari arus perdana untuk diketengahkan dalam negara hari ini, ISA masih menunggu mangsanya, akhbar dan media elektronik dikawal.

Begitu juga indicator-indikator yang lain, rakyat Malaysia sendiri boleh memperakui kelemahan dan keburukannya.

Lalu tidak menghairankanlah apabila dari 167 buah negara, kita yang kononnya maju dengan minda kelas pertama ini sebenarnya duduk terperosok diangka ke 81 dalam indeks demokrasi. Bayangkan negara Timor Leste yang kita kirim pasukan pengaman ke sana pun berada 16 anak tangga di atas kita iaitu pada kedudukan ke 65. Palestin yang bergelora itu pun pada tangga ke 79 iaitu lebih demokratik dari kita!

Itulah hakikatnya. Dalam rasuah kita yang paling parah, dalam hal demokrasi kita juga kecundang dan sebelum ini Foreign Direct Investment (FDI) ataupun pelbauran asing, juga semakin kurang ke sini. Rakyat Malaysia perlu bertindak merobah kekurangan dan kemerosotan ini dan bagi saya setakat ini tiadalah cara yang lebih baik melainkan kita menukar selera dengan memberi peluang kepada kumpulan lain untuk menggantikan kumpulan yang kini ternyata gagal ini.

Bersiap-sedialah untuk berani membuat perubahan ini apabila tiba masanya kerana dari apa yang dapat kita lihat, ternyata barah politik, sosial dan ekonomi yang ditimpa ke atas kita berpunca dari Umno dan BN. Sebagaimana pepatah Cina menyebut, A FISH ROTS FROM THE HEAD, ikan itu busuk bermula dari kepalanya.

Berubahlah ke arah kebaikan demi negara, agama dan bangsa.

No comments: