Thursday, November 09, 2006

Bahasa Melayu terus diabaikan

Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu kali ke 7 telah selesai dilangsungkan semalam iaitu setelah berkongres selama 3 hari berturut-turut di Dewan Bahasa dan Pustaka.



Tema kongres kali ini adalah:

Bahasa, Persuratan dan Kebudayaan Melayu/Kebangsaan: Pengalaman 50 tahun yang lampau dalam memperkasai setengah abad mendatang

Kongres ini telah berjaya menghimpunkan ilmuan, sasterawan dan penggiat bahasa Melayu seluruh negara. Ianya dipenuhi dengan pembentangan kertas-kertas kerja dan forum kea rah memperkasakan bahsa ibunda anak-anak bangsa itu.

Dipenghujung kongres semalam resolusi lima perkara telah diluluskan yang antara terpenting menyebut:

Menuntut supaya status bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam system pelajaran DIKEMBALIKAN kepada keadaannya sebelum 2002 termasuk proses pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik.

Tuntutan ini dirasakan berpadanan setelah banyak pihak (59 badan NGO Melayu hadir dalam kongres ini iaitu melibatkan 600 orang peserta) mengeluarkan pandangan berdasarkan pengalaman dan fakta di dalam kongres tersebut.

Ini perkara serius kerana melibatkan nasib dan masadepan bahasa ibunda orang-orang Melayu yangs eakan terancam kedudukannya dalam situasi semasa. Soalnya adakah pihak kerajaan mengambil serius perkara ini?

Menteri Pelajaran Malaysia Hishamuddin Tun Hussien yang merupakan Penaung kongres ini tidak langsung hadir menunjukkan batang hidungnya. Begitu juga Menteri Kebudayaan, Keseniaan dan Warisan yang sepatutunya memberi perhatian kepada warisan bangsa ini.
Adakah ini sepatutunya sikap pemimpin Melayu yang sepatutnya membela nasib bahasa ibunda kita?

Dan malah akhbar UTUSAN yang sepatutunya menjadi lidah rasmi bahasa keramat ini tidak lansgung memberi ruang liputan terhadap majlis penutup kongres ini serta resolusi yang diluluskannya.

Demikianlah nasib bahasa Melayu, bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara kita yang tercinta. Bahasa-bahasa ibunda bangsa lain diperjuang dan dipertahankan oleh kaum mereka masing-masing dengan penuh komitmen kerana ia merupakan warisan turun-temurun bangsa masing-masing. Tetapi bahasa Melayu sayang tiada siapa ambil pusing dicicirkan kerana memberi keutamaan kepadas bahasa penjajah sehingga akhirnya anak-anak bangsa lemah pencapaian akademiknya, kalut dan kusut angkara kecaluran polisi kepimpinan negara.

Apa nak jadi?

No comments: