Friday, June 13, 2008

Ex-gratia tidak mampu menutup kesengsaraan

Keluarga Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdoolcader sebentar tadi menerima cek “ex-gratia” yang dijanjikan oleh PM kepada 6 orang hakim Mahkamah Agung yang dipecat secara zalim oleh kerajaan lebih 20 tahun lalu. Setakat ini tinggal Tun Saleh Abbas dan Tan Sri Azmi Kamaruddin yang masih belum menerima ex-gratia masing-masing.

Berikut saya siarkan di sini tulisan saya yang terbit dalam ruangan “Menongkah Arus” Harakahdaily berhubung isu ini:



Kerajaan akhirnya melalui Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim telah menyerahkan cek "ex-gratia" kepada hakim-hakim Mahkamah Agung Malaysia yang telah dipecat dan diambil tindakan ekoran pemecatan Ketua Hakim Negara ketika itu Tun Salleh Abas pada tahun 1988 yang telah mengundang krisis kehakiman yang paling buruk dalam sejarah negara ini.

Berapakah jumlah pembayaran tidak pula dinyatakan manakala menurut laporan baru tiga dari enam bekas hakim berkenaan yang telah menerima cek masing-masing iaitu Datuk George Edward Seah, Tan Sri Wan Hamzah Mohamad Ismail dan waris Allahyarham Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh. Tidak pula dinyatakan mengapa Tun Salleh, Tan Sri Azmi Kamaruddin dan waris Tan Sri Eusoffe Abdoolcadeer tidak menerima cek mereka, atau mungkinkah mereka menolaknya?

Pembayaran "ex-gratia" ini telah dipersetujui oleh kerajaan pimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini atas alasan meringankan beban yang ditanggung oleh bekas-bekas hakim berkenaan tetapi tidak pula sebagai suatu simbol permohonan maaf dari pihak kerajaan.
Bermakna setelah mengakui yang bekas-bekas hakim ini telah dianiyai dan dizalimi hampir 20 tahun lalu, kerajaan hari ini sekadar bersedia memberikan pampasan kepada mereka tetapi tidak lebih dari itu.

Malah Zaid sendiri semasa menyerahkan cek-cek berkenaan menyatakan bahawa wang ex-gratia ini sesungguhnya tidak dapat menggantikan kesengsaraan yang telah ditanggung oleh tokoh-tokoh kehakiman ini.

Untuk rekod pada tahun yang malang itu Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas telah digantung dari jawatannya dan kemudiannya dihadapkan ke hadapan sebuah tribunal kerana salah-laku yang sehingga ke hari ini tidak dapat diterima akal oleh mereka yang rasional.
Tun Salleh selaku ketua nombor satu institusi kehakiman Malaysia dituduh telah melakukan "misbehavior" yang telah mengakibatkan beliau tidak lagi layak menjalankan tugas-tugasnya sebagai Ketua Hakim Negara.

Tun Salleh dikatakan telah memberikan ucapan-ucapan rasmi yang mencabar hubungan eksekutif dan kehakiman serta mengirim surat kepada Yang Di-pertuan Agong dan Raja-raja Melayu dalam subjek yang sama.

Almarhum Tunku Abdul Rahman di dalam kata penghantarnya kepada buku "Mayday for justice" karangan Tun Salleh menyebut:

Tun telah dihina dan dimalukan dikhalayak ramai, dan dipecat dari jawatannya berdasarkan pertuduhan yang direka-reka.

Ketika itu beberapa kes yang telah diputuskan oleh badan kehakiman dikatakan kononnya menentang kerajaan sehingga mengundang kemarahan Perdana Menteri dan kabinetnya.
Malah satu kes yang dijangka didengari dalam tempoh itu iaitu rayuan terhadap kes Umno oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (yang telah mengharamkan parti tersebut), difahamkan akan didengari oleh Tun Salleh dengan korum semua hakim-hakim mahkamah agung, sesuatu yang dibenarkan tetapi tidak pernah berlaku dalam sejarah kehakiman.

Semasa proses pendengaran tribunal berkenaan permohonan Tun Salleh untuk menahan tribunal berkenaan dari membuat keputusan telah dilengah-lengahkan oleh kamar Hakim Mahkamah Tinggi ketika itu, iaitu Hakim Ajaib Singh.

Akhirnya peguam Tun Salleh telah menuntut dalam waktu yang sangat genting itu keputusan dari Mahkamah Agung. Di situlah hakim-hakim Mahkamah Agung yang ada, atas dasar memberikan keadilan dan mempertahankan kebebasan serta integriti kehakiman telah mendengar permohonan Tun Salleh dan mengeluarkan perintah sebagaimana yang dipohon. Akibatnya kelima-lima mereka juga telah digantung.

Bayangkan Malaysia ketika itu melihat enam hakim mahkamah agungnya termasuk Ketua Hakim Negara, yang masing-masing memiliki khazanah ilmu, pengalaman dan rekod yang sangat cemerlang telah dipecat, digantung dari jawatan dan diambil tindakan.

Sudah pastilah ianya bukan sekadar telah mengundang krisis kehakiman yang sangat serius malah menyeksa dan menzalimi wira-wira kehakiman berkenaan, yang telah sanggup menggadaikan jawatan tertinggi mereka semata-mata kerana mempertahankan insititusi kehakiman kita.

Malaysia tidak pernah melihat sebelum itu pengorbanan besar sedemikian rupa!.

Tun Salleh di dalam bukunya menulis:

Sebagai insan biasa saya telah diduga dan dicuba, namun tidak sekali-kali berjaya dimusnahkan. Ianya memerlukan kuasa yang lebih besar dari tindakan sebuah kerajaan yang otokratik atau tidak bermoral untuk memusnahkan seorang insan yang bersedia berkata benar dan menjadi saksi di hadapan Tuhan-Nya.

Kerana itu jika "ex-gratia" yang diberikan oleh kerajaan ini tidak menutup kes yang malang yang berlaku lebih 20 tahun lalu itu, sepatutnya kerajaan mengambil inisiatif membentuk tribunal baru bagi mendengar kembali kes berkenaan, biar semua pihak diadili sebenar-benarnya.

Luka dan parut yang ditanggung oleh wira-wira kita itu tidak terubat dengan wang ringgit, malah dua telah pun meninggal dunia terlebih dahulu. Kerajaan hari ini bertanggungjawab mengembalikan keadilan kepada mereka yang dizalimi ini, jika benar mereka menghargai peranan wira-wira berkenaan.

Dato' Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, Presiden PAS yang juga ahli parlimen Marang akan bertanya dalam sesi Dewan Rakyat yang akan datang berkenaan isu ini. Berapakah jumlah "ex-gratia" yang telah dibayar oleh ekrajaan itu dan apakah kerjaaan tidak berhasrat menubuhkan tribunal untuk mendengar kembali kes ini.

6 comments:

Anonymous said...

mahathir really need to be dragged to the court for this. he need to be punished!!!

Unknown said...

itulah antara jasa besar mahathir terhadap Malaysia. Apakah makhluk seperti ini perlu untuk kita banggakan sekarang?

Anonymous said...

saya rasa tak bijak utk kita membuka kembali kes 20 thn lalu, membazir masa dan tenaga.

apa yg lebih elok adalah mencadangkan satu btk penghargaan terbuka kepada mrk. cthnya, melantik tun salleh sebagai yang dipertua negeri.

Anonymous said...

sesiapa pun yg dah melakukan kesalahan, perlu dihukum.

tidak ada keistimewaan, tidak ada privilege walaupun dia former prime minister.

Anonymous said...

sila baca tulisan selamba dr m seorang yang malaysia panggil negarawan..

Tun Salleh Saga
http://www.chedet.com/2008/06/tun-salleh-saga.html

Anonymous said...

Mahathir kuat menipu...dlm mahkamah cakap tak ingat...bile tulis dlm blog siap dgn details lagi.

Memang dasar pembohong, fitnah orang liwat...mahathir adalah bapak rasuah.