Thursday, June 26, 2008

Agenda jahat terhadap Islam

Tidak ada akhbar tempatan yang terus memain dan mensensasikan isu ini selain The Star. Di muka hadapannya hari ini dipaparkan gambar berikut meliputi satu pertiga ruangannya dengan tajuk: Turban legends on the road


Sejak penguatkuasaan penggunaan topi keledar ke atas penunggang dan pembonceng motorsikal dikuatkuasakan puluhan tahun dahulu, sehingga kini ia tidak pernah menjadi isu. Semua diwajibkan menggunakan topi keledar, namun ada beberapa segmen yang diberikan pengecualian termasuklah penganut Sikh yang mengamalkan pemakian serban mereka dan umat Islam yang "haji" atau "lebai".

Kes ini kini menjadi perhatian apabila seorang anggota polis trafik menyaman seorang murid sekolah pondok di Pasir Tumbuh Kelantan kerana tidak memakai topi keledar dan sebaliknya mengenakan serban. Anggota trafik berkenaan membuat kesimpulan bahawa Ahmad Nasir Darus tidak termasuk dalam segmen yang diberikan pengecualian itu. Ahmad Nasir kini mencabar saman itu dan kes ini sedang didengar di Mahkamah Majistret Kota Bharu (yang kebetulan Majistretnya adalah Puteri kepada Sultan Kelantan).

Sementara itu Ketua Polis Kelantan mengeluarkan arahan agar anggotanya tidak lagi mengeluarkan saman terhadap kes yang sama sementara menunggu penjelasan ebenar darihal pengecualian ini dari Bukit Aman.
Saya hairan kenapa The Star terus mensensasikan kes ini, lalu apabila mengunjungi blog Ketua Pengarangnya, Wong Chun Wai barulah terserlah agenda pihak berkenaan. Wong menulis dalam posting diblognya:
The question here is that Sikhs wear the turbans for religious reasons. For Muslims, is it a religious obligation to wear serbans? Or merely tried to look pious and look Arab?
(Solanya di sini, kaum Sikh mengenakan serban atas alasan agama. Untuk umat Islam, adakah ianya tuntutan agama untuk berserban? Atau adakah semata-mata kerana mahu dilihat alim atau dilihat bagaikan Arab?)

Untuk makluman Wong ini bukanlah seorang yang tidak faham atau kenal akan kepercayaan dan amalan umat Islam kerana beliau adalah lulusan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia, pasti semasa menuntut beliau terdedah dengan amalan para pelajar Islam di sana, tetapi mengapa beliau seolah mempertikaikan amalan berserban ini?
Semua umat Islam yang beramal dan berilmu tahu akan tujuan berserban ini, saya bimbang apa yang cuba dibangkitkan oleh Wong ini nanti dikongsi pula oleh mereka yang lain termasuklah yang jahil dikalangan umat Islam. Dengan mengawal akhbar yang paling luas edarannya di Malaysia, Wong memiliki ruang untuk mempengaruhi dan memberi gambaranb negatif dan jahat seumpama ini, lalu apa yang harus kita lakukan?

23 comments:

lan said...

ahhh si bedebah wong ni lagi!

Anonymous said...

Mari kita buat demo depan The Star.Si Wong laknatullah ni kita heret keluar depan demostrator.Jenis makhluk tak reti bahasa.Sultan baru bagitahu jangan cemar kesucian Islam baru2 ni.

Stealth said...

Parti BN sentiasa mengadu-domba isu perkauman utk menarik penyokongnya semula yg kian hilang. Saya cukup yakin Pakatan Rakyat akan mara ke Putrajaya krn masa utk membuli rakyat dah semakin melabuhkan tirainya.

Anonymous said...

Wong ni memang CELAKA...!!!

SiFu said...

Wong berhati jahat, mengelirukan orang ramai, malah paling jahat cuba provok orang Islam! Harap Sultan Perak panggil cina ini datang mengadap baginda kerana baginda baru saja beri ingatan tentang perkara ini.

Anonymous said...

bodoh dan bangang btol lah si wong nih.... Kalau tak paham tentang ISLAM pergilah bertanya dan belajar. Janganlah main buat logik akal sendiri jer. Beringat-ingatlah Wong, jangan permain-mainkan ISLAM sesuka hati kamu. Buruk natijahnya. Kami tak pernah persendakan agama kamu.

Anonymous said...

Nampaknya gulungan kaffir bebas boleh mempersoalkan atau campurtangan dalam urusan yang bukan hal mereka. Pihak yang bertanggongjawab mestilah melakukan sesuatu sebelum kaffir kaffir ini akan menjadi jadi? Agenda BNatang ke? KDN, tidor?

Teknokrat Muslim said...

Jom pakat amal pakai serban

mat_terab said...

Kita harap kerajaan BN akan ambil tindakan terhadap Akhbar The Star milik mereka ini dan Si Wong ni.....
tindakan mereka mempersendakan islam dan amalan berserban boleh di katakan menghina nabi kerana serban itu sunah nabi.....tindankan mereka ini boleh mendatangkan ketegangan agama.....

Anonymous said...

Katalah aku yg tak tahu adat resam dan agama org2 cina bertanya...

Tak bolehkah tokong kecil di rumah mereka di bina di dalam rumah sahaja dan tidak diletakkan di luar sehingga bau colok masuk kerumah jiran sebelah, adakah mereka akan marah?

Atau adakah mereka letak tokong di luar supaya nampak mereka lebih 'alim' di kalangan mereka? adakah mereka akan marah..?

atau, boleh tak tokong itu di cat warna selain warna merah, purple ke hijau ke? marah tak? kalau aku soal benda-benda ini kepada orang2 cina terutama si wong ni..

Sebabnya, ialah aku tidak tahu satu habuk pun tentang ugama yg di anuti org-org cina ini. Dan mereka tak boleh salahkan aku kalau aku buat statement yg mcm2..TETAPI aku tidak berbuat begitu...sebabnya...

Tero Wong said...

Serban bagi orang Islam, samalah mcm serban bagi orang Sikh.

Kenapa ?

Sebab kalau ditinjau di mana mana, ramai orang Sikh yang beragama Sikh tetapi langsung tidak berserban. Kalau dikatakan mereka ini Sikh murtad, pastinya dilempangnya kita ! Bila diselidik, rupa-rupanya serban bagi orang Sikh hanyalah " sunat muakkad " dan bukannya wajib sebagaimana disangka ramai !

Maka, kesimpulannya, sama ada si Wong ini memang berniat jahat terhadap Islam atau seorang bodoh berlagak pandai atau kedua-duanya sekali ...

Wallahu a'laam ..

Anonymous said...

Itulah Wong,dari dulu gua sudah cakap jangan makan babi banyak-banyak,lu makan jugak.Sikalang lu tengok lu punya otak pun sudah serupa babi.Tak boleh dengar dan paham orang punya cakap.Tak boleh paham orang punya perasaan.Wong, lu pun tahukan?itu babi punya perangai?Dia punya tuan pun dia kasi gigit lo.Dia tatak kira wo.Apa yang dia tahu ialah menyondol sahaja.Wong,gua kasi tahu samalu hah?lain kali kalau lu sudah tatak tahan hah?itu babi makan sikit sajalah hoh?Jangan makan sampai satu kandang.Nanti lu punya otak lagi rosak.Manyak susah hoh!

perhati.pantau said...

Sebenarnya amat mudah....kita orang Islam sudah tiada kuasa iytulah sebab si kafir semangkin berani, silap siapa? Silap orang Islam kerana tak nak bersatu....Ada Melayu yang nak jadi sekular dan ada Melayu yang nak jadi pengamal Islam yang taat....sekali lagi saya kata silap kita orang Islam. Bila orang Islam tidak bersatu , orang kafir akan mengambil kesempatan....terimalah hakikat ini.....

Kurie said...

Dah pemimpin kita pon banyak cam nih, pakai tudung pon katanya nanti ketinggalan zaman...orang suruh pakai tudung dikatanya "human right"...

lastly...apo nak dikato...

adios...

binjairian said...

biasa la..
dunia nak kiamat..
dipimpin oleh org yg bukan ahli..
pasni melayu/islam mati di bumi sendiri.
masa tu sume la menyesal la, salah kan itu ini la..
tp diri sendiri tak salahkan..
hehehe..sama2 la tanggung..
kalau tak nak tanggung, mari la sama2 menentang org2 bangsat ni + org2 islam yg hanya pada nama jek...

Anonymous said...

ajak aje si wong nie bermuzakarah , amacam berani tak dia nie , kasi dia paham sikit

MOHDPAIZAL said...

kenapa jadi begini, sebab melayu tak berani, kenapa jadi begini,sebab islam melayu boleh dibeli,kenapa jadi begini, SEBAB MELAYU DAPAT ISLAM SUBSIDI MAK BAPAK TAK AMBIL PEDULI YANG PENTING RAYA DAN KENDURI RUKUN ISLAM TAK DIPEDULI.

salmi said...

Aku rasa Wong ni memang kena diambil tindakan. Kita tidak boleh membiarkan orang bukan Islam mempertikaikan sunnah Rasulullah di Malaysia......

An-Naqib said...

Assalamualaikum, maaf saya cuma inginkan penjelasan. Pada pendapat saya, isu serban ini tidak sepatutnya dibangkitkan. Bukankah pemakaian serban itu tidak wajib dan sekadar merupakan sunnah baginda yang dicintai. Pemakaian helmet bagi saya lebih penting ketika menunggang motosikal memandangkan ia sedikit sebanyak boleh mengelakkan mudharat. Jadi, bagi saya, sebagai orang yang belajar di sekolah pondok saya rasa pelajar yang disaman itu seharusnya lebih menjaga nyawa dari serbannya. Saya tidak faham, mengapa orang yang belajar agama boleh hendak memperbesarkan isu ini. Seperti yang saya katakan tadi, NYAWA lebih penting untuk dijaga.

azriey said...

tertarik dengan komen an-naqib tapi polis tersebut harus lebih bertimbang rasa memandangkan dia pun seorang muslim.
mengapa harus disaman sebaiknya beri peluang kepada mereka.
lagipun bukan mereka dok merempit pun atau mengganggu org lain.
Saya pasti mereka menunggang dengan cara berhemah.

Amer Hakimie said...

Ia jelas menunjukkan Wong dan ramai lagi golongan seperti beliau tidak mengiktiraf konstitusi negara yang memberi kebebasan kepada rakyat Malaysia untuk beragama mengikut pilihan mereka. Beliau jelas mempersenda-sendakan umat Islam yang menghayati cara-cara hidup umat Islam

Anonymous said...

Aku seru supaya semua Muslim Bloggers MEMBOIKOT STAR (babi) . They're not the only paper in the country!!. We have more tabloids like Sinar which a bit more balanced and fair in reporting news.

BOIKOT STAR!!! BOIKOT STAR!!! Reduce the circulation and they are earning from our money

Anonymous said...

org kafir berani kondem macam tu mungkin asalnya sbb org melayu islam sendiri yg dok bagi gambaran mcm tu, org melayu islam yg tak suka serban/lebai yg elegik dgn sunnah ni yg buat org kafir fikir mcm tu, buat org kafir dpt gambaran tu, cuba org islam sendiri tak pernah pertikai, mungkin org kafir tak terfikir pun nak pertikai, atau org kafir tak ada alasan nak pertikai, kenapa kaum sinkh boleh buat atas alasan agama, kenapa org Islam tidak??? puncanya org Islam sendiri yg meremehkan benda ni yg memperlekehkan di depan org bukan islam. macam kes deparaya kongsiraya dulu, bila kita pertikai, org kafir bangkitkan kita ni racist lah, sbb apa, sebab org Islam jahil yg mulakan dulu nak kongsi2 ni, ingat agama boleh main kongsi2 mcm kaum Quraish ajak Rasulullah SAW kongsi zaman dulu sehingga turunnya surrah Al-kafirun.. gerammmmmmm.