Thursday, May 17, 2007

Peristiwa 13 Mei:
Jangan sekat usaha mencari kebenaran


Saya belum lagi selesai menelaah buku MAY 13 Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969 setebal 136 halaman karangan bekas ahli Parlimen Petaling Jaya Dr Kuas Kia Soong. Buku ini dihadiahkan oleh Dr Kua kepada krew WTV8 yang membuat liputan majlis pelancarannya Ahad lepas (sila ke http://wtv8.tv/ untuk menyaksikan majlis tersebut).

Tiba-tiba menurut laporan, pihak Kementerian Keselamatan Dalam Negeri telah merampas buku-buku ini yang baru mahu ditempatkan di sebuah kedai buku di ibunegara Selasa lepas.

Dari kenyataan Dr Kua dan setakat yang sedang saya baca penulis sekadar mahu Perisitiwa Hitam ini dibuka semula bagi mencungkil sebab-musabab sebenarnya mengapa kejadian ini berlaku dan yang lebih penting bagi menyedarkan seluruh masyarakat dalam negara agar tidak lagi mengulangi kesilapan kita yang lampau itu.





Dr Kua meneguhkan hujah dan pandangannya dengan rekod-rekod yang diperolehi dari Public Records Office London yang menyimpan laporan dan ulasan wakil-wakil asing termasuk dari UK darihal peristiwa malang ini ketika itu. Jelas rekod-rekod tempatan seakan dikunci mati dari pengetahuan rakyat.

Benarkah perisitiwa ini tercetus sebagai usaha dalaman Umno untuk menumbangkan Almarhum Tunku dari teraju negara dan parti itu? Benarkah perisitiwa ini sebenarnya dapat dielakkan kiranya pihak-pihak terbabit tidak tunduk pada tekanan politik Umno dan Perikatan ketika itu? Benarkah ketegangan kaum semat-mata tidak mampu mencetuskan peristiwa ini tetapi sebenarnya kecalaruan di dalam Umno dan Perikatan itu sendiri?

Sepatutnya 50 tahun Merdeka telah mendewasakan minda kita semua, untuk lebih terbuka dan kritikal.

Yang lucunya Timbalan Menteri Keselamatan Fu Ah Kiow dalam akhbar hari ini berkata buku Dr Kua itu sebenarnya belum diharamkan. Tindakan para pegawainya tempoh hari adalah semata-mata untuk menelaah kandungan buku itu.

Soalnya kenapa perlu rampas di kedai buku? Takkanlah pihak kementerian tidak boleh berjumpa Dr Kua untuk mendapatkannya dan saya pasti Dr Kua bersedia memberikan naskah percuma siap dengan tandatangannya sekali jika diminta! Menagapa bertindak merampas begitu di tempat awam?

Mengulas kejadian ini Dr Kua berkata buku beliau itu bermaksud membongkar kebenaran, dan fakta yang beliau kemukakan diharap dapat membina masyarakat yang bermaklumat dan cintakan kedamaian bersandarkan kebenaran.

Sementara itu menurut akhbar THE STAR kebanyakkan kedai buku telah kehabisan stok buku ini sebaik sahaja ianya dilancarkan.

Saya percaya jenerasi baru Malaysia tidak mahu persitiwa ketegangan dan rusuhan kaum seumpama 13 Mei itu berulang. Tetapi yang pentignya di sini sungguhpun ia telah 38 tahun berlalu, rakyat berhak tahu apakah sebenarnya punca yang mencetuskannya, suapaya ia tidak lagi berulang. Supaya kepala-kepala yang bertanggungjawab dapat diseret ke hadapan untuk memikul akibatnya.

No comments: