Monday, May 21, 2007

Memelihara akhlak sebagai seorang penulis

Dalam banyak-banyak komen yang diterima sempena ulangtahun ke 3 Blog saya semalam, ada satu yang datangnya dari sahabat saya yang juga seorang Blogger dan penulis bebas di akhbar-akhbar media alternatif iaitu Sdr Bakaq Haq atau lebih dikenali dengan nama penanya Penarik Beca.

Terima kasih saya ucapakan kepada Bakaq atas dorongan dan motivasi yang diberikan kepada saya yang terlalu kecil ini berbanding dengan beliau yang sangat berpengalaman dan terkenal itu.

Beliau turut menyentuh betapa disedari ada perbezaan antara selera tulisan saya dan beliau dalam isu dan hal-hal tertentu. Lain padang lain belalang, rambut sama hitam tapi perangai tak semua hitam!

Kata beliau kami berbeza dalam pendirian mengenai Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa, dan itu sahaja perbezaan yang ketara. Itulah pandangan Bakaq, dan memang itu hak beliau, saya tidak memiliki daya untuk merobahnya.

Cuma bagi saya dalam isu Ustaz Nasharuddin ini, ianya isu fundamental sesuatu yang saya pegang rapat di hati. Saya sangat terusik dan kecewa apabila sahabat saya ini menulis tempoh hari:

Saya tidak peduli kalau orang memaki hamun saya kerana menyatakan tanpa bersembunyi bahawa Ustaz Nasharudin tidak layak sama sekali untuk menjadi Timbalan Presiden PAS dulu, kini dan tidak bolehlah saya mendahului Allah serta menyatakan selama-lamanya.

Diselaknya pandangan beliau dengan berani terhadap Timbalan Presdien PAS itu tetapi tidak pula diberikan hujah dan sebab-musabab ketidaklayakkan hamba Allah itu. Tidakkah ini agak pelik dan mungkin juga akan disalah erti oleh ramai.

Beliau berhak untuk tidak suka kepada sesiapa pun, sebagaimana saya (dan saya percaya ramai lagi) berhak untuk membenci tulisan seumpama ini yang sekadar dilontarkan tanpa bukti dan asas. Saya akui dalam pemilihan pucuk pimpinan yang lepas saya cuba menonjolkan kualiti dan keperibadian Ustaz Nasharuddin apabila beliau bertanding tiga penjuru menghadapi Timbalan Presiden ketika itu Ustaz Hassan Shukri (yang saya hormati, yang mengenali keluarga saya).

Tetapi ketika itu akhlak Islam menuntut saya untuk tidak sekali-kali merendah, mencerca apalagi menabur fitnah terhadap sesiapa pun termasuk Ustaz Hassan. Saya tidak pernah dan insyallah tidak akan mengeluarkan kata-kata kesat, biadap atau yang menyinggung peribadi beliau bukan kerana saya takut dimaki hamun tetapi kerana ianya bertentangan dengan prinsip saya sebagai seorang penulis kecil apalagi sebagaimana saya sebutkan akhlak Islam yang sangat saya cemburui itu.

Bagi Bakaq beliau telah melepaskan bom jangkanya terhadap Ustaz Nasharuddin mungkin dengan harapan pemimpin muda nombor dua dalam PAS itu akan mati karier dan kedudukannya dalam hiraki politik PAS. Bom jangka Bakaq juga dilontar kepada Naib Presiden PAS Dato Dr Hasan Ali untuk tujuan yang sama.

Mungkin beliau akan berjaya, mungkin orang yang lebih layak dulu, kini dan selamanya akan naik dari kemusnahan yang telah beliau cetuskan itu. Itu hak dan pilihan Bakaq.

Bagi saya pemimpin-pemimpin yang Bakaq mahu letupkan itu memiliki kualiti dan kesungguhan yang isitmewa dan luarbiasa. Sekiranya mereka duduk dalam satu pasukan, diberi peluang bekerja dengan ikhlas dan jujur untuk perjuangan ini, saya yakin Islam akan naik melonjak di tanahair tercinta ini. Yang penting adalah penerimaan masyarakat oleh kerana dalam kaedah politik berpilihanraya yang dipegang oleh PAS kini, Islam insyallah akan hanya berjaya apabila ia diterima ramai.

Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor telah mencaturkan hiraki ini dengan bimbingan Kepimpinan Ulamak. Jangan letup dan musnahkan segala-galanya semata-mata kerana pandangan peribadi kita yang tidak disokong dengan bukti dan fakta.

Terima kasih Bakaq, insyallah kita tidak bergaduh (tiada manfaatnya pun) tetapi jelas kita berbeza dalam banyak hal.

The only interest that I have is to contribute whatever little I possess towards elevating Islam to its original position once put in place by Rasulullah pbuh and his Companions.


BERIKUT ADALAH KOMEN BAKAQ A.K.A PENARIK BECA

Hang tulis ja la apa yang nak tulis.

Tulis ikut rasa hati.Apa orang nak kata, bukan urusan hang.Hari ini orang tak faham. Tapi, lama-lama orang akan faham. Nak tunggu sehingga semua berfikiran terbuka baru boleh nak tulis apa yang kita rasa dan percaya, sampai bila nak tunggu?

Orang nak kata sekular macam dlm sms tu? Tak payahlah rasa tergugat. Allah Maha Menghakimkan. (Aku baru dapat 2, 3 hari lepas sms tu. Aku akan tulis pasal sms tu. Tapi tak sempat lagi)aku juga akan tulis apa yang aku suka. Apa orang nak kata, depa punya suka.aku harap hang pun sama.

Kita mungkin berbeza dari segi pendirian (pendirian mengenai Ustaz Nasarudin sahaja. Yang lain rasanya tidak jadi isu and please dont get me wrong about Dr Hasan Ali. I never question his merit as a leader. Aku hanya menyatakan rasa heran aku kepada peringatan dia yang aku rasa tidak relevan dengan keterbukaan ahli-ahli PAS kepada golongan professional).

Tetapi aku yakin kita tak berbeza dari segi mempercayai kebebasan bersuara.Bebas bersuara bukan bermakna bebas bergaduh atau bebas nak bergaduh.i still wanna hold your hand tightly in matters of common interest, if only you allow me to do so

No comments: