Tuesday, May 22, 2007

Kemakmuran negara perlu dirasai oleh semua

Saya mengucapkan tahniah kepada lebih 1.02 juta kakitangan awam termasuk 557,033 para pesara (khasnya ayah saya yang pasti akan mendapat tambahan juga pada pencen bulanannya itu) yang akan menerima kenaikan gaji dan elaun mulai 1 Julai 2007 ini.

Kenaikan sebanyak 35% untuk Kumpulan Sokongan 2 dan 7.5% untuk Kumpulan Pengurusan tertinggi itu saya percaya membantu memulihkan sedikit-sebanyak bebanan berat yang ditanggung oleh warga kakitangan awam kita sejak kenaikan kos hidup ekoran kenaikan harga minyak, gas masak, tol dan barangan-barangan serta perkkhidmatan sejak kebelakangan ini.

Harapan kita mudah-mudahan kenaikan ini akan mendorong mereka untuk berkhidmat lebih cekap, telus dan adil kepada rakyat dan negara. Kita juga mengharapkan semoga kenaikan ini merangsang pihak swasta untuk turut memberikan kenaikan gaji dan upah kepada kakitangan mereka, seluruh rakyat Malaysia, semoga mereka juga dapat mengatasi kegawatan hidup yang menekan ini kerana PM Dollah Badawi semalam mengatakan (re: The Star):

The pay rise could be given because of the economic growth of 5.6%, the effect of fuel prices, positive trends of Bursa Malaysia and improved tax conditions.

Kenaikan gaji ini dapat diberikan kerana pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6%, kesan kanaikan harga bahanapi, tren positif Bursa Malaysia dan keadaan percukaian yang bertambah baik.

Kalau benarlah kenyataan Dollah di atas maka bukan hanya kakitangan awam dan pesara, malah lebih-lebih lagi kakitangan swasta, yang syarikat masing-masing sudah tentu turut mencatatkan keuntungan besar berdasarkan kenyataan Dollah di atas, mampu juga untuk menaikan gaji kakitangan masing-masing.

Biarlah jika benar negara ini makmur, maka kemakmurannya dirasai oleh semua pihak, bukannya direka-reka atau dicipta semata-mata kerana mahu mempertahankan kepentingan dan kedudukan pihak tertentu.

Tahniah sekali, lagi berbelanjalah dengan berhati-hati dan menabunglah untuk masa depan, kita tidak tahu apa lagi yang akan naik selepas ini.

No comments: