Saturday, September 24, 2005

Walaupun bersih namun pimpinan PAS tidak hebat: Azimi Daim

Semasa diwawancara akhbar THE STAR Ketua Penerangan Pemuda Umno Azimi Daim ditanya oleh pemberita Shahanaaz Habib berkenaan pandagan beliau terhadap PAS hari ini. Sudah pastilah Azimi tidak ada perkhabaran yang baik ataupin comel terhadap PAS, semuanya buruk belaka. Walaubagaimanapun antara serangan-serangan beliau terhadap PAS dalam wawancara tersebut terselit juga sebaris dua perkara yang positif terhadap PAS, satu fakta yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa.

Kata Azimi:

But the party is very close to the Malay people. PAS has changed its approach a little. Previously its youth wing was a little fierce and seemed extreme. But now they have adopted a soft approach. They are smart. They even support some of the statements made by Umno leaders.

Namun parti ini rapat dengan orang-orang Melayu. PAS telah merubah sedikit pendekatannya. Sebelum ini dewan pemudanya sedikit bengis dan kelihatan ekstrim. Tapi kini ia mengambil pendekatan yang lembut. Mereka cerdik. Malahan mereka kelihatan menyokong beberapa kenyataan pimpinan Umno.

Yang menariknya apabila Shahanaaz bertanya beliau satu soalan, Azimi jelas terperangkap dan tidak mampu memberikan respon yang meyakinkan dan terpaksa pula menaburkan beberapa kenyataan yang tidak benar demi mempertahankan partinya.



Shahanaaz bertanya:

But a moderate PAS, with its leaders not engaged in gambling or money politics, would this not be the party for Malays and render Umno irrelevant?

Tetapi sebuah PAS yang sederhana, dengan pemimpinnya tidak terlibat dalam perjudian atau politik wang, tidakkah ini akan meletakkan PAS sebagai sebuah parti yang sesuai untuk orang-orang Melayu, lalu meletkkan Umno sebagai tidak lagi relevan?

Azimi dalam jawapnnya mengatakan Umno dahulu tidak ada masalah ini (politik wang), oleh itu PAS hari ini kelihatan macam Umno pada masa dahulu. Benarkah demikian?

Azimi menambah, satu hari nanti jika PAS telah berjaya, mereka juga akan terjebak dalam politi wang ini. Malah kata Azimi:

We cant also say money politics and corruption do not exist in PAS because maybe PAS has taken a different approach than Umno on this. We make public whatever is discussed and raised at the disciplinary level. But PAS doesnt publicise anything.

Kita tidak boleh mengatakan yang politik wang tidak wujud dalam PAS kerana mereka mungkin telah mengambil pendekatan yang berbeza dari Umno. Kita mengumumkan apa sahaja masalah disiplin yang dibangkitkan. Akan tetapi PAS langsung tidak membawa kepengetahuan umum perkara-perkara ini.

Hakikatnya PAS adalah PAS. Tidak seperti Umno PAS adalah sebuah parti Islam. Peraturan dan disiplin partinya dibuat dan diselaraskan berdasarkan hokum dan peraturan Islam. Kerana itulah tidak seperti Umno, politik wang, judi dan apa sahaja amalan yang tidak bermoral, yang haram, tidak akan kelihatan dikalangan pimpinan PAS.

Kerana itulah juga, bukan sebab masalah disiplin dalam PAS dipengap dari pengetahuan umum, tetapi hakikatnya masalah disiplin yang melibatkan perkara-perkara yang tidak bermoral yang bertan-tan dalam Umno itu setakat ini, samada dalam keadaan PAS menang besar, ataupun kecil, tidak pernah wujud dalam parti Islam itu.

Sebenarnya kalau kita lihat sejak PAS menang semula di Kelantan pada tahun 1990, menang kedua-dua Kelantan dan Terengganu pada tahun 1999 dan menang tipis di Kelantan pada tahun 2004 lalu, memang PAS memikul ujian yang besar. Ujian yang saya maksudkan adalah kemungkinan wakil rakyatnya dibeli dan lari meninggalkan PAS, lalu kalau umpama di Kelantan hari ini boleh memungkinkan kerajaan negeri itu runtuh.

Sejarah membuktikan sehingga kini sejak tempuh 1990 PAS telah berjaya meyakinkan pimpinannya bahawa perjuangan Islam ini lebih penting dan jauh lebih besar nilainya dari harta benda dan wang ringgit.

Jangankan RM1 juta saya kira RM100 ribu pun sebenarnya adalah angka yang besar bagi seorang wakil rakyat PAS dimana sahaja mereka berada. Kesusahan dan kehimpitan hidup wakil rakyat PAS bukanlah suatu rahsia yang tidak diketahui.

Kerana itulah kalau politik wang boleh terjun masuk ke dalam PAS, sudah pasti parti ini telah hancur berkubur. Namun dengan izin Allah setakat ini tidak seperti Umno, PAS kelihatan kukuh dalam bab ini.

Oleh yang demikianlah kiranya keperibadian dan kejujuran pimpinan PAS ini akan terus berjaya disibarkan kepada masyarakat Malaysia, saya bersetuju dengan Shahanaaz tidak mustahil satu hari nanti Umno akan terus menjadi tidak relevan dan orang-orang Melayu khasnya akan lari meninggalkan mereka dan berhijrah ke PAS.

No comments: