Monday, September 19, 2005

Alahai waraknya Sheikh Shahidan

Sekali membaca UTUSAN hari ini berkenaan kenyataan MB Perlis yang mengulas konsert perisytiharan Kota Bharu Bandar Raya Islam nampak gaya macam ahli agama sahaja Shahidan Kasim. Mana tidaknya beliau dilaporkan berkata:

Pas tidak sensitif dengan masyarakat Islam Kelantan apabila membenarkan persembahan hiburan yang disertai juara Akademi Fantasia 3, Mawi pada 1 Oktober ini ketika umat Islam bersiap sedia menghadapi Ramadan.

Pas, tegas beliau, seharusnya menganjurkan persembahan yang lebih bercorak keagamaan sebagaimana yang dilakukan oleh BN negeri Kelantan yang menganjurkan Majlis Menggamit Ramadan pada malam yang sama.




Yang hairannya Shahidan tidak pula menyatakan apakah persediaan kerajaan BN Perlis dalam menyambut bulan yang sama. Berapa banyakkah premis judi yang akan ditutup, berapa banyakkah tempat maksiat yang akan ditutup?

Untuk pengetahuan Shahidan kerajaan PAS Kelantan sejak berkuasa pada tahun 1990 memang telah pun membesarkan bulan Ramadhan malah ia satu-satunya kerajaan negeri yang mengambil inisiatif memasukkan program Ihya Ramadhan dalam kalender pelancongannya. Di Perlis bagaimana?

Persembahan hiburan yang dimaksudkan oleh Shahidan itu sebenarnya adalah hiburan alternatif yang menepati ciri-ciri enakmen berkenaan hiburan yang diluluskan oleh kerajaan Kelantan. Ianya bukan macam Sureheboh atau apa sahaja konsert lain yang yang pernah diizinkan oleh Shahidan di Perlis.

Untuk pengetahuan Shahidan lagi kerajaan PAS sejak diberikan mandat pada 1990 bukan sekadar mahu jadikan Islam sebagai majlis dan peraian yang dianjurkan semata-mata dan apabila perlu malah ianya adalah satu-satunya kerajaan negeri yang beriltizam mahu menjelmakan kehidupan Islam itu dalam setiap aspek penghidupan negeri dan rakyatnya.

Allah swt berfirman dalam surah al Baqarah ayat 185:

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.

Bulan Ramadhan itu diturunkan al Quran, bukan untuk dibaca semata-mata, bukan juga untukdijadikan bahan perhiasan tetapi ia turun untuk dilaksana. Sejauh manakah perlaksanaan Islam di Perlis berbanding dengan Kelantan? Ada orang di Perlis yang minuman kegemarannya adalah WHITE WINE, tetapi dalam bab Islam dia bercakap mengalahkan Tok Lebai dan alim ulamak.

No comments: