Tuesday, September 13, 2005

Bila terkena batang hidung MCA Pemuda Umno sepi menikus

Dalam keghairahan Pemuda Umno menuduh DAP bersimpati dan menjulang nama dan perjuangan kominis ekoran isu siapa pejuang kemerdekaan sebenarnya, tiba-tiba MCA pula dituduh komunis.



Menurut Naib Presiden PAS, Husam Musa, Pemuda Umno sepatutnya siasat rakan karibnya MCA terlebih dahulu kerana menurut laporan (sila lihat Malaysiakini) MCA bercadang mewujudkan sekolah latihan berdasarkan model sekolah latihan perkaderan komunis yang terdapat di Republik Rakyat China.

Malah satu rombongan pemimpin kanan MCA diketuai Setiausaha Agung MCA Ong Ka Chuan (abang kepada Presiden MCA Ka Ting) dan Dr Hon Choon Kim telah pun mengunjungi China minggu lalu bagi tujuan ini.

Soalnya mengapa perlu belajar dari sebuah parti yang jelas mendukung dan memperjuangkan ideologi komunis, yang dibenci dan ditentang sangat-sangat oleh Pemuda Umno sejak kebelakangan ini?

Mengulas kenyataan Husam, Ka Ting dalam akhbar THE SUN hari ini menjelaskan:

He said MCAs cadre training concept, which PAS said was inspired by the Chinese Communist Party, has been around for umpteen years and it is our internal affair.

Kata beliau konsep latihan perkaderan MCA, yang PAS tuduh sebagai diilhamkan dari Parti Komunis China, sebenarnya telah wujud sekian lama, dan ini merupakan masalah dalaman kami.

Bila Ronnie Liu dari DAP menyentuh sedikit darihal sumbangan PKM terhadap kemerdekaan negara (itupun memetik kata-kata bekas KPN Rahim Nor) melompat dan melatah Pemuda Umno, menghujankan DAP dengan maki hamun dan pelbagai tuduhan termasuklah anti nasional dan seumpamanya. Akan tetapi bila rakan mereka sendiri yang tidur sebantal dengan mereka bertindak lebih jauh dari itu, pakat senyap membisu dan menikus sahaja Pemuda Umno.

DAP baru menulis satu artikel itupun oleh seorang pemimpinnya, sedangkan MCA bertindak mempelajari dan menimba ilmu Parti Komunis Cina atas keputusan dan restu parti secara keseluruhan!

Kalau dengan satu artikel dah jadi anti nasional, bagaimana bila berkongsi modul latihan dan gerak kerja?

Kasihan Pemuda Umno asyik leka bersilat tak sedar ikatan kain dipinggang dah terlondeh sampai ke buku lali!

No comments: