Friday, September 23, 2005

Fobia Pemuda Umno terhadap Anwar

Nama Azimi Daim bukan lagi asing dalam Pemuda Umno. Ketua Penerangan Pemuda ini satu ketika dahulu dijangkakan akan mengambil tempat sebagai Naib Ketua Pemuda apabila Aziz Sheikh Fadzir mengsosongkan tempatnya kerana faktor usia. Malahan beliau antara yang terawal ketika itu mengumumkan akan bertanding jawatan tersebut.



Akan tetapi cita-cita besar beliau itu tidak kesampaian apabila seorang budak muda yang memiliki taring yang panjang telah membuat pengisytiharan akan turut bertanding. Apabila Kahiry Jamaluddin (menantu Pak Lah) mebuat pengisytiharan tersebut bukan sahaja Azimi malah calon-calon lain turut terpatah semangant dan mengundurkan diri belaka lantaran malu-malu alah dan bimbang dimurkai Presiden parti.

Hari ini akhbar THE STAR memuatkan dua mukasurat temuramah dengan Azimi. Menarik dan terhibur juga membaca sikap dan bacaan politik beliau.

Berkenaan Anwar Ibrahim dan Umno beliau berkata:

Now after so many years, the court is saying that what Khalid Jeffri had written is not true and that Anwar was not involved in those kind of things. We accept this court decision too. But that does not mean that we can accept him back into Umno.

Kini setelah beberapa tahun berlalu, mahkamah memutuskan bahawa apa yang ditulis Khalid Jeffri itu tidak benar dan bahawa Anwar tidak terlibat dalam perkara-perkara itu. Kami juga menerima keputusan mahkamah ini. Walaubagaimanapun ini tidak bermakna yang kami akan menerima Anwar kembali ke dalam Umno.

Beliau turut mengakui bahawa Anwar mempunyai ramai pengikut di dalam Umno samada yang menyokong secara terbuka maupun secara sembunyi. Ditanya apakah impak Anwar terhadap Umno, beliau berkata:

The youth wing will fight until the end whoever tries to revive him or bring him banck into Umno.

Pergerakan Pemuda akan menentang sesiapa sahaja yang mencuba untuk membawa Anwar kembali ke Umno.

Dalam hal ini saya pasti Anwar sendiri pun tidak pernah menyuarakan kesediaan beliau untuk kembali ke Umno, parti yang pernah menyisihkan beliau, menghina dan mengaibkan beliau dan kaum keluarganya.

Soalnya jika kata Azimi keputusan mahkamah dihormati, mengapa Pemuda Umno mahu menentang pula kemasukan Anwar jika pun benar Anwar berminat. Apa lebihnya sangat Umno sehingga boleh memilih-milih ahlinya?

Malah keputusan mahkamah itu sebenarnya telah membuktikan wujudnya konspirasi besar-besaran dalam Umno pimpinan Dr Mahathir dahulu untuk melenyapkan masadepan politik Anwar. Dr M terus dengan pendirian beliau dan terus menghina Anwar walaupun mahkamah telah membongkar rahsia sebenarnya.

Di dalam temuramah ini Azimi juga ditanya darihal dakwaan Ketua Pemuda PKR bahawa beliau pernah berbual-bual secara tidak resmi dengan beberapa Exco Pemuda Umno. Kata Azemi isu ini telah dibangkitkan dalam mesyuarat Pemuda dan Ketua Pemuda telah mengeluarkan arahan:

Dont anybody try to communicate with them and try to chit chat

Jangan sesiapa cuba menghubungi atau berbual-bual dengan mereka.


Azemi menambah:

As information chief I am also giving this warning to my colleagues in the exco not to have any discussion with them without our permission and knowledge. If we know about such meetings we will come down hard on them.

Sebagai ketua penerangan saya juga memberi amaran kepada rakan-rakan exco saya supaya jangan berbincang dengan pihak ini melainkan dengan kebenaran ataupun pengetahuan kami. Jika kami mendapat tahu berkenaan sebarang perjumpaan seumpama itu tindakan keras akan diambil.

Nampak gaya macam goyah dan tak stabil sahaja kedudukan Pergerakan Pemuda Umno, sehinggakan gelagat dan tindak-tanduk anggota Exconya pun mahu dipantau sedemikian rupa.

Ezam baru mendakwa bersembang-sembang barangkali dengan Khairy atau sesiapa lagi, Hisahamuddin dan Azemi dah melompat-lompat kekalutan. Jika beginalah keadaan Umno pada hari ini, memang layak sangatlah Anwar Ibrahim dan Ezam memujuk rakan-rakan yang masih berada di sana agar keluar dan menyertai sahaja perjuangan sebenar di sebelah sini.

Bangsa Melayu kehausan saf pimpinan yang berani kerana benar, membenci kemungkaran dan membela keadilan. Lalu tunggu apa lagi saudara-saudara ku.

No comments: