Wednesday, September 28, 2005

Suara azan: DAP jangan keterlaluan

Apabila DAP menolak undang-undang hudud serta menolak penubuhan sebuah negara Islam, sebahagian masyarakat Melayu Islam walaupun sedikit terguris namun tidak memandang berat sangat penolakan tersebut lantaran DAP rata-rata diwakili oleh masyarakat bukan Islam yang hakikatnya jahil berkenaan Islam.



Tahap toleransi masyarakat Melayu Islam dalam hal ini boleh dikawal lagi.

Malahan apabila DAP bertegas mahu mempertahankan semangat sekular perlembagaan persekutuan yang menurut pentafsiran mereka tidak mengizinkan negara ditadbir menurut selera mana-mana agama, orang Melayu Islam ambil indah tak indah, kerana DAP dengan perwakilan yang terdapat ditangan mereka tidak mampu membangkitkan seberang kesan atau pengaruh

Walaubagaimanapun apabila ahli Parlimen veteran DAP kawasan Kepong, Dr Tan Seng Giaw, mencadangkan agar diadakan kawalan terhadap tahap suara azan yang dibenarkan berkumandang di masjid dan surau-surau, saya kira beliau telah menjolok sarang tebuan!

Semasa berbahas di dewan rakyat semalam sebagaimana dilaporkan THE STAR Dr Tan berkata:

I have received complaints from people in my constituency which has a majority of non Muslims, that the azan for subuh prayers is too loud and wakes them up abruptly.

Saya menerima aduan dari rakyat di kawasan saya yang majoritinya masyarakat bukan Islam bahawa azan subuh yang dikumandangkan terlalu kuat dan menganggu tidur mereka.

Sebagai seorang ahli parlimen veteran Dr Tan sepatutnya telah faham akan sensitiviti masyarakat berbilang kaum dalam negara, tambahan Dr Tan sendiri berasal dari Kelantan dimana majoriti rakyatnya adalah beragama Islam.

Untuk berlaku adil, memang kiranya tahap suara azan yang dimaksudkan terlalu kuat sangat, maka wajarlah masjid atau surau berkenaan diminta mengurangkannya. Tetapi Dr Tan mahu ingat bukan masjid sahaja rumah ibadat yang mengeluarkan suara atau bunyi-bunyian. Bagaimana dengan kuil hindu dan tokong Buddha yang membunyikan loceng masing-masing pada waktu-waktu tertentu.

Bagaimana pula bunyi bising mercun yang walaupun diharamkan namun dilepaskan juga sepanjang musim perayaan Tahun Baru Cina sehingga memakan masa berpuluh hari lamanya. Bagaimana pula asap dari colok-colok gergasi yang dinyalakan di tokong-tokong Cina pada perayaan-perayaan tertentu? Dan bagaimana pula perarakan-perakan keagamaan termasuklah Hindu dan Kristian yang menganggu kelicinan dan kelancaran lalulintas.

Ini belum lagi kita membicarakan darihal daging-daging babi salai yang disalai secara terbuka di bandar-bandar besar, contohnya di Petaling Street yang turut dikunjungi oleh ramai penduduk Islam.

Kesimpulannya selama ini, masing-masing pihak boleh menerima budaya, amalan dan kepercayaan masing-masing dengan penuh sikap tolak ansur dan toleransi, mengapa tiba-tiba Dr Tan perlu melatah?

Sekiranya DAP menganggap perkara ini sebagai hak mereka untuk dibangkitkan pada bila-bila masa, maka berwaspadalah, akhirnya nanti masyarakat Melayu samada yang kuat Islamnya ataupun tidak akan menolak DAP bulat-bulat. Selamat tinggal DAP!

No comments: