Tuesday, September 13, 2005

Misi merendah-rendahkan Islam

Ketika berita seekor ular tedung berlingkar disebuah patung berhala Hindu di kuil Puchong baru-baru ini, akhbar THE STAR melaporkan satu muka darihal kejadian yang kononnya ajaib itu. Dipaparkan betapa orang-ramai berpusu-pusu mahu melihat sendiri kejadian aneh itu serta membawa persembahan merupakan telur dan susu untuk dihadiahkan kepada kuil itu bagi mendapat rezeki dan nasib yang baik.

Kini ular ajaib itu telah pun lenyap menghilangkan diri. Apa yang cuba saya ketengahkan di sini bahawa akhbar berkenaan sedikit pun tidak memberi ulasan negatif mengenai kejadian tersebut. Contohnya menyebut bahawa perkara itu adalah berkebetulan dan bahawa mengandaikan ianya sebagai punca rezeki dan nasib baik adalah karut dan tahyul di zaman moden ini. Dan kita umat Islam pun kerana tidak mahu menyentuh sensitiviti masyarakat berbilang agama dan kepercayaan juga tidak membuat sebarang ulasan terbuka.

Akan tetapi cuba kita lihat tajuk kecil mukadepan akhbar yang sama hari ini. Tajuknya:

Fashion show only for women


NOR & SARIMAH DIJANGKA AMBIL BAHAGIAN

Apakah persepsi pertama pembaca akhbar berkenaan apabila membaca tajuk ini? Sudah pastilah mereka akan menganggap bahawa penganjur kuno atau ketinggalan zaman yang manakah yang menganjurkan majlis sedemikian rupa. Lalu bermain-mainlah di kepala mereka akan gambaran yang hodoh dan menakutkan yang barat pernah berikan terhadap kerajaan Taliban, suasana di sebahagian negara Timur Tengah dan lain-lain.

Perlu diingat masyarakat pembaca akhbar itu sebilangan besar adalah mereka yang berpendidikan Inggeris dan kebanyakkannya adalah masyarakat bukan Melayu/Islam.

Orang biasa melihat dan mendengar pertunjukkan fesyen terbuka kepada semua masyarakat. Ini sudah menjadi lumrah hari ini. Jadi apabila ada pertunjukkan fesyen yang hanya terbuka untuk tontonan wanita sahaja, ini luarbiasa, ini ekstrim, ini menyekat hak kebebasan.

Kerana itulah saya menganggap paparan muka depan akhbar berkenaan sebagai sebahagian dari misi untuk merendah-rendahkan Islam pada pandangan ramai.

Laporannya:

You can have your fashion show but no husbands please, thats the order from the PAS government of Kelantan to the womenfolk.

Anda boleh menganjurkan pertunjukkan fesyen tetapi tiada suami yang dibenarkan (hadir), itulah arahan dari kerajaan PAS Kelantan kepada maysrakat wanita (di sana).

Ini bukan soal PAS atau apa sahaja fahaman politik, ini soal hukum agama, sama sahaja kena pada setiap individu Muslim. Walaupun ianya barangkali datang dari kerajaan PAS Kelantan, tetapi ianya bersandarkan hukum syariat.

Lantaran itu jika demi mematuhi peraturan dan hukum agama kami maka apa sahaja yang kami syaratkan adalah hak kami. Jangan sesiapa mencabar apa lagi menggunakannya sebagai bahan senda gurau atau main-mainan. Sebagaimana kami menghormati kepercayaan pihak lain maka demikianlah juga sepatutnya bagi yang bukan Islam terhadap kami.

No comments: