Thursday, September 22, 2005

Padahnya mencuit Najib Tun Razak

Pernah satu ketika dahulu ketika zaman Dr M, artis serba boleh dan Pengetua AF3 hari ini, M. Nasir diletakkan dalam keadaan dilema dan serba tertekan apabila kata-kata beliau dijadikan hujah oleh pihak tertentu untuk menjatuhkannya.

M. Nasir dalam satu situasi dikhabarkan telah berkata SIAPA MAHATHIR, dengan maksud besar sangatkah Mahathir, lebih kurang begitu.

Akibat dari keterlanjuran beliau (di kacamata pihak yang berkuasa) itu, M.Nasir telah dihukum bersalah oleh mahkamah hutan rimba dan kesannya segala karya beliau telah dibekukan oleh pihak berkuasa.



Dalam akhbar tempatan hari ini, senario yang lebih kurang serupa timbul sekali lagi. Kali ini giliran Ketua Pengarah Kastam Tan Sri Abdul Halil Abdul Mutalib pula. Beliau ditempatkan dikandang orang salah kerana mengungkap kata-kata:

On yesterday golf game (he said he was playing) on my own time and using my own money. I am paying for this golf game. Everyone must pay from his or her own pocket. Even the deputy prime minister came here to play golf. Why no one questioned him?

Berkenaan permainan golf semalam (katanya dia bermain) pada masa lapangnya sendiri dan mengunakan wangnya sendiri. Saya bayar untuk bermain golf ini. Semua yan ada membayar dari kocek masing-masing. Malahan timbalan perdana menteri pun datang ke sini main golf. Kenapa tak ada orang memperoalkan tindakan beliau?

Maka bersidanglah kabinet semalam dengan dipengerusikan oleh Najib Tun Razak sendiri (Pak Lah berada di luar negara). Menurut Ketua Setiausaha Negara, kabinet memandang berat kenyataan Halil itu, sebagai seorang ahli perkhidmatan awam beliau tidak sepatutnya menyamakan kedudukan beliau dengan TPM. Lalu Halil diarahkan memohon maaf pada Najib.

Soalnya tidak berasaskah kenyataan Halil itu? Apakah ianya berniat jahat, palsu dan satu pembohongan?

Negara berhadapan dengan pelbagai cabaran dan masalah namun kabinet mengambil masa untuk membincangkan satu perkara yang sangat remeh dan tidak masuk akal. Tidakkah kabinet memikirkan bahawa kenyataan Halil itu sebenarnya mungkin harmless, tidak berniat jahat, hanya sekadar mahu menguatkan hujah beliau bahawa bermaina golf dengan masa dan duit sendiri itu tidak salah

Apakah kenyataan demikian begitu sensitif dan sungguh mengaibkan sehingga perlu Halil memohon maaf kepada TPM dan perkara ini pula dihebahkan kepada umum.

(Halil sejak akhir-akhir ini dibabitkan dengan kontroversi perbelanjaan jutaan ringgit untuk majlis perpisahan beliau yang akan tamat perkhidmatannya pada 3 Oktober ini.)

Saya kira isu penyelewengan AP, isu kos hidup rakyat yang semakin mencengkam akibat kenaikan harga minyak dan banyka lagi jauh lebih penting dari meminta Halil memohon maaf. Najib pun takkanlah sensitif sangat, atau memang ada pihak sengaja mahu menjatuhkan Halil sebagaimana M.Nasir dahulu, entahlah.

Renungilah keratan sajak dari Halil:

Siapa sangka,
ketika bahtera hampir tiba ke pelabuhan,
tiba-tiba ribut melanda tanpa belas kasihan,
seolah-olah menenggelamkan keringat tanpa belas kasihan.
Tetapi percayalah,
selagi hayat dikandung badan,
maruah mereka akan tetap saya pertahankan,
walaupun tidak ramai yang berani untuk sama-sama tampil ke hadapan,
mungkin kerana mereka mengira untung sendiri pada masa depan,
mungkin bila jatuhnya Halil bolehlah mereka menapak pantas ke depan

No comments: