Friday, February 22, 2008

Pertandingan “All in the family”

Dalam akhbar The Star hari ini terdapat satu ruangan menarik di muka enamnya yang bertajuk “All in the family”. Ia menyenaraikan calon-calon BN dan pembangkang yang ada kaitan kekeluargaan samada dengan sesame calon atau bekas wakil rakyat yang pernah bertanding.

Bagi parti pembangkang sendiri, keluarga yang bertanding adalah keluarga Lim iaitu Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng (saya tidak pasti samada isteri Lim ADUN di Melaka akan bertanding lagi atau tidak) iaitu pimpinan DAP. Kemudian adalah anak beranak Karpal dan Gobind Singh. PKR kali ini akan melihat ibu dan anak perempuan iaitu Datin Seri Dr Wan Azizah di Permatang Pauh dan Nurul Izzah di Lembah Pantai.

Ada juga seakan bertanding bagi mengekalakn rekod dinasti masing-masing. Anak-anak bekas Menteri Ling Liong Sik (MCA) dan Lim Keng Yaik akan bertanding kerusi Parlimen. Yang kecundang dan diselaputi rekod moral seperti Chua Soi Lek dan Zakaria Md Deros juga terus menwariskan kerusi mereka. Dr Chua akan mewariskan kepada anaknya Chu Tee Yong di parlimen Labis manakala Zakaria buta menantunya Roselinda di DUN Pelabuhan Kelang.

Rekod pimpinan tertinggi Umno, anak masing-masing bertanding setelah ayah m,engundurkan diri akan dikekalkan oleh Mukhriz Mahathir setelah Najib dan Hishamuddin sebelum ini mewarisi kedudukkan arwah ayah masing-masing. Cuma kali ini rekod tadi akan dipecahkan apabila menantu Presiden Umno, Khairy Jamaluddin (parlimen Rembau) bertanding serentak dengan bapa mertuanya di Kepala Batas, semasa bapa mertuanya masih hidup!

Untuk makluman anak lelaki kepada pimpinan tertinggi PAS iaitu Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat iaitu Dr Khalil Hj Abd Hadi dan Ustaz Nik Abduh Nik Abd Aziz masing-masing turut tersenarai di peringkat kawasan masing-masing. Namun nama-nama mereka digugurkan atas desakkan ayahanda masing-masing. Itulah cara PAS, yang berlainan dengan Umno.

No comments: