Friday, February 15, 2008

Kepala Batas terus pening kepala

Sebelum ini Presiden PAS pernah ditanya oleh para wartawan dalam beberapa majlis berasingan, termasuklah beberapa temuramah eksklusif dengan akhbar-akhbar Cina dan Melayu, apakah beliau akan bertanding dalam pilihan raya umum ini dan jika bertanding dimana?

Rekasi yang diberikan Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, adalah reaksi berbentuk politik, bahawa beliau akan tetap bertanding namun tempatnya akan diputuskan oleh parti, walaubagaimanapun beliau bersedia bertanding dimana sahaja hatta di Parlimen Kepala Batas sekalipun.


Soalnya adakah benar beliau membuat kenyatan itu kerana takut dan bimbangkan kedudukannya di Terengganu?

Siapa sahaja yang cerdik dan celik politik akan tahu bahawa ianya bukan begitu. Ia sekadar satu kenyataan politik dan padanlah Presiden parti pembangkang Melayu terbesar dan tertua dalam negara menerbitkan kenyataan sebegitu terhadap Presiden parti Melayu yang terbesar dan yang memegang kuasa. Rasanya tidak pelik dan tidak keterlaluan pun kenyataan itu apalagi pula mahu membayangkan ketakutan dan kebimbangannya.
Presiden MCA boleh cabar Pengerusi atau Setiausaha Agung DAP atau sebaliknya, itu biasa dalam politik. Tetapi tidak masuk akal jika orang yang tidak ada "confodent" atau takut mahu mencabar orang lain. Logikkah cabaran Tuan Guru untuk bertanding di Kepala Batas itu dibuat kerana beliau takut atau bimbang tidak akan menang di kawasannya sendiri.
Bagi saya kerana beliau yakin boleh menang dikawasannya sendirilah maka beliau berani pula membuat cabaran begitu. Kerana itu saya pelik apabila Presiden Umno, Dollah Badawi memberikan reaksi yang agak kalut terhadap kenaytaan Tuan Guru itu. Kata Dollah:
Ertinya dia tidak yakin dah, dia kata dia nak ambil balik Terengganu tapi lari nak pi tempat lain. Apa cakap macam ni? Ertinya dia tidak boleh menang di Terengganulah tu, nak cari kawasan lain.
Dollah: Kalau Tuan Guru yakin tidak boleh menang, pastilah dia akan lari ke kerusi yang lebih selamat. Beliau Presiden parti dan sudah pasti ada kausa untuk memilih mana-mana kerusi PAS yang paling selamat (contohnya Utusan Malaysia hari ini mengklaskan Parlimen Pengkalan Chepa sebagai kerusi PAS yang paling selamat dalam negara) untuk dirinya. Jadi apabila beliau pilih Kepala Batas, kerusi yang paling selamat untuk Presiden Umno, bermakna beliau cuba memberi mesej yang PAS kini boleh menag dimana-mana sahaja!

Kerana itulah rekasi Dollah yang lemah dan kelabu-asap ini cuma dilontar dalam runagan kecil di sudut terpencil muka dua Utusan Malaysia hari ini!
Untuk rekod Tuan Guru Presiden PAS insyallah akan bertanding di kerusi Parlimen Marang yang beliau tewas dalam PRU 2004 dengan majoriti cuma 163 undi, dan 866 undi rosak (atau dirosakkan). Pada tahun 1999 beliau menang kerusi tersebut dengan majoriti 12,700 undi.

No comments: