Friday, February 22, 2008

Adakah Kelantan mahukan MB dari Umno?

Dengan megah Umno Kelantan mengisytiharkan calon Menteri Besarnya jika Umno/BN berjaya merampas Kelantan dari tangan PAS. Bekas Penolong Gabenor Bank Negara dan Timbalan Menteri Kewangan Dr Awang Adek Hussin akan bertanding kerusi Parlimen Bachok dan DUN Perupok dan jika BN menang akan dinobatkan sebagai MB Kelantan yang baru.





MB Kelantan dari Umno yang terakhir adalah Mohammad Yaakob yang kecundang pada tahun 1990 iaitu kira-kira 18 tahun lalu. Adakah Kelantan akan melihat kembalinya Umno menjadi MBnya kali ini?

Memang Awang Adek mungkin memiliki kelayakkan akademik dan pengalaman dibidang kewangan yang luas, tetapi PAS Kelantan juga kaya dengan mereka seumpama itu dalam kerjaan negeri. Husam Musa dan Zulkifli Mamant masing-masing lulusan ekonomi dan kewangan yang telah selama ini menyumbang dengan baik kepada kerajaan negeri dan rakyat Kelantan.

Dalam erti kata lain kalau sekadar mahukan seorang professional untuk memimpin Kelantan, bukan hanya Umno malah PAS pun kaya dengannya.

Hakikatnya diwaktu ini di Malaysia tidak ada seorang pun MB atau Ketua Menteri umpama Nik Aziz, seorang ulamak dan ilmuan yang dikagumi, disegani dan diiktiraf oleh kawan dan lawan. Beliau bukan sekadar memiliki kelayakkan akademik dibidang Islam tetapi mampu mempamirkan akhlak dan keperibadian seorang pemimpin yang saya berani mengatakan tidak boleh ditandingi oleh mana-mana pemimpin pun di Malaysia apalagi Awang Adek.

Kepimpinan Nik Abd Aziz telah berjaya menyuntik roh dan semangat Islam dalam kerajaan dan rakyat. Kelantan kaya dengan akhlak dan moral pemimpinnya yang dibayangi agama. Apakah kerana semata-mata mahu mengejar sesuatu yang belum pasti maka kita mahu merobohkan segala yang terbina dan mengundang kembali segala kemudharatan yang kaya di negeri-negeri pimpinan Umno/BN itu?!

Saya yakin rakyat Kelantan belum bersedia mahu menggantikan kepimpinan yang berslogankan Membangun Bersama Islam dengan sesuatu yang lain. Awang Adek mungkin boleh dinobatkan sebagai bakal MB Kelantan, tetapi untuk menjadi MB, mungkin belum lagi selagi rakyat Kelantan mahukan kepimpinan berteraskan Islam. Tinggallah beliau sebagai “Bakal” MB, dulu, kini dan selama-lamanya.

No comments: