Friday, February 01, 2008

Apabila Pak Lah memungkiri janji!

Semalam selepas merasmikan Komplek Beli-belah Pavilion di KL, apabila para pemberita bertanyakan PM Dollah Badawi berkenaan apa yang dikatakan “gentleman agreement” antara beliau dan Tun Dr Mahathir, kelihatan Dollah agak tidak senang dan cuba melepaskan diri dari menjawab soalan tersebut.

Menurut Utusan:

‘‘Tiada perjanjian,’’ tegas Perdana Menteri kepada pemberita selepas melancarkan pusat beli-belah Pavilion Kuala Lumpur di sini hari ini.
Abdullah, bagaimanapun tidak menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara itu, walaupun ditanya beberapa kali pemberita kecuali mengulangi jawapannya: “No gentlemen’s agreement (tiada perjanjian mulut).”




Akhbar The Star pula melaporkan:

When reporters pressed him further on the so-called gentleman’s agreement, Abdullah brushed it aside saying: “Why are you so interested in this? There was nothing.”

Apabali para pemberita terus mengasak beliau berkenaan apa yang dikatakan “gentelamans agreement” itu Dollah cuba menepisnya ketepi sambil berkata: “Mengapa kamu berminta sangnat berkenaan perkara ini? Tak ada apa-apa pun.”

Mengapa Dollah enggan menjawab lebih lanjut? Mengapa beliau “brushed it aside”? Mengapa beliau pertikaikan pula minta pemberita berkenaannya?

Sudah pastilah jika memang ada perjanjian sedemikian bermakna Dollah tidak patut memegang lagi jawatan PM selepas pilihan raya umum ke 12 ini? Adakah Dollah enggan mengotakan janjinya yang telah dibuat itu dan mahu terus berkuasa? Atau adakah sebaliknya Tun Dr M telah berbohong dengan mengada-adakan cerita berkenaan perjanjian berkenaa? Atau adakah kedua-dua Pmd an bekas PM telah berbohong?

Menurut laporan akhbar-akhbar saluran perdana hari ini, Tun dilaporkan telah berkata bahawa terdapat perjanjian antara beliau dan Dollah bahawa memandangkan TPM Najib Tun razak lebih muda dari Dollah maka Dollah hendaklah melepaskan jawatan Perdana Menteri nya setelah memegangnya selama 1 penggal.

Apakah yang sebenarnya telah dikatakan oleh Tun semasa sidang akhbarnya itu. Demi memberikan rakyat Malaysia maklumat yang sebenar, saya turunkan di bawah ini soalan pemberita dan jawapan Tun dalam siding akhbar itu. (Saya memiliki video rakaman sepenuhnya sidang akhbar berkenaan)

Pemberita: When you (Tun Dr M) stepped down in 2003 you said that you’ve made a gentleman agreement with Pak Lah that he would only stay for one term, so kalau he stay for more than one term macam mana?

Tun: Even if I say I have this gentlemans agreement there is no way I can prove it. So that was my thinking, that since he was older than Najib he should be the Pm for one term and Najib should be able to take over.

Dollah adalah cucu seorang ulamak, mempunyai latarbelakang pendidikan agama dan pencetus “Islam Hadhari”, sudah pastilah dengan kehebatan berkenaan tidak mungkin beliau tergmamak memungkiri janji. Atau adakah beliau kini merasakan jawatan PM ini hak beliau dan tidak lagi peduli pada janji-janjinya sebelum ini, atau bagaimana?

No comments: