Monday, February 18, 2008

Politik perkauman di Pulau Pinang terserlah

Hakikatnya selama-lama selagi tidak berubah lanskap demografi pengundi dan kerusi-kerusi di Pulau Pinang, selagi itulah Pulau Mutiara tersebut akan menyaksikan Ketua Menterinya dari kalangan masyarakat Malaysia keturunan Cina. Umno sendiri sebagai satu-satu parti Melayu yang dominan di negeri tersebut tidak bertenaga untuk menuntut kerusi Ketua Menteri dan sekadar berpuas hati dengan kerusi Timbalan.

Kerana itu jika pun bertukar kerajaan di Pulau Pinang kita terpaksa akur dan berpuas-hati bahawa kerusi Ketua Menteri negeri tersebut akan tersu dipegang oleh seorang Cina.

Walaubagaimanapun Ketua Menteri Pulau Pinang itu siapa pun dia, seharusnya insaf dan sedar bahawa dia adalah Ketua Menteri untuk seluruh rakyat Pulau Pinang yang terdiri dari bukan hanya masyarakat Cina tetapi juga Melayu dan India. Kerana itu saya melihat perkembangan terbaru di Pulau Pinang seolah membayangkan hanya kriteria kepentingan masyarakat Cina sahaja diambil kira untuk menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

Dalam akhbar hari ini disiarkan kenyataan Pengerusi Dewan Perhimpunan Cina Pulau Pinang (Penang Chinese Town Hall) Tan Sr Lim Gait Tong, seorang penyokong kuat parti Gerakan, bahawa calon Ketua Menteri Pulau Pinang yang bakal menggantikan Dr Koh Tsu Koon perlulah fasih dalam bahasa Mandarin, Inggeris dan bahasa Melayu disamping mempunyai hubungan baik dengan masyarakat Cina dan masyarakat peniaga tempatan.Isu ini disensaikan dalam akhbar-akhbar berbahasa Cina.

Masalahnya, mengapa tidak ada syarat bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang juga perlu faham dan tahu akan adat dan budaya masyarakat Melayu serta agama Islam? Mengapa cuma perlu ada hubungan baik dengan komuniti Cina, mengapa tidak dengan orang-orang Melayu dan India? Bagi saya syarat-syarat ini menggambarkan betapa Gerakan dan BN negeri masih mengamalkan "politik perkauman". Parti Gerakan dalam satu waktu beria-ia menyokong konsep bangsa Malaysia tetapi dalam waktu yang sama, dalam hal jawatan KM Pulau Pinang ini mahukan calonnya hanya mempunyai hubungan dan pengetahuan tentang masyarakat Cina sahaja!

Apa agaknya komen Umno Pulau Pinang dan Umno dilain-lain tempat?

Kita tidak gemar kepada politik perkauman tetapi rupa-rupanya BN yang kononnya menjadi juara masyarakat pelbagai kaum masih melambung-lambung dan bermain isu ini.

No comments: