Friday, February 29, 2008

Antara Haji Hadi dan Dollah Badawi

Setelah diasak dengan barang naik, jenayah berleluasa, kerajaan yang lemah dan pimpinan yang korap, Umno dan BN kini menggelupar. Tambah pula pendedahan demi pendedahan berkenaan kepincangan dan ketempangan SPR dan kebangkitan serta kesedaran masyarakat awam. Akhirnya Umno yang lemas dans esak nafas itu terpaksa main kotor.

Segala kekuatan media arus perdana yang berada di bawah kukunya kini menghamburkan propaganda fitnah dan nista terhadap parti-parti pembangkang. Tidak cukup dengan hanya menonjolkan iklan “undilah BN” di radio dan akhbar-akhbar, kini mereka membuat serangan dan fitnah pula.

Kalau kita baca Utusan Malaysia hari ini serangan-serangan mula ditumpukan ke arah Presiden PAS. Kenyataan dari ceramah politik diceduk dan dikatakan merupakan “fatwa” Hj Hadi. Tidak cukup dengan itu, fitnah yang dilambungkan mereka, diulas pula oleh Presiden Umno kononnya untuk menambah kukuhkan lagi serangan mereka. Lalu berkata Dollah Badawi:

Saya hairan mengapa Presiden parti Islam boleh membuat fatwa yang macam itu. Sebenarnya ini adalah perbuatan yang ditegah oleh agama kita. Takkan dia tidak faham, tapi dia masih lakukan. Jadi nyatalah walaupun dia memimpin parti Islam, dia memimpin dan mengajar orang buat (perkara) tidak betul.

Amboi, buruknya gambaran yang diberikan terhadap Presiden PAS. Seolah Hj Hadi itu seorang jahil, seorang kaki maksiat, kaki belit, penipu, tidak berilmu. Yang pandai, bijak, cantik dan molek, Dollah sahaja.

Sedangkan hakikatnya isitlah “fatwa” itu adalah bikinan pihak Utusan, malah isitlah “mengumpat” pun tersasar dari mesej utama yang mahu diutarakan oleh Presiden PAS itu. Isunya sebenarnya adalah mendedahkan keburukkan seseorang yang menwarkan dirinya menjadi pemimpin, agar rakyat tidak tertipu dan tersalah pilih. Jika calon itu memiliki rekod yang tidak diketahui rakyat, maka menjadi tanggungjawab kita memberitahu agar tiada yang terpedaya.

Apakah Umno mahu kita semua lupakan rekod calon-calonnya yang lepas-lepas. Fikirkan yang akan datang sahaja, begitu?

Kalau ada calonnya yang pernah menyelewngkan AP dengan terlibat dalam pengklonan AP sehingga mengakibatkan negara kerugian jutaan ringgit, apakah mendedahkannya menjadi dosa besar? Jika ada calon Umno yang pernah ada hubungan dengan isteri orang, pernah ditangkap di rumah urut dengan gadis-gadis comel dari Negara Cina, pernah mengugut seseorang dengan mengacukan pistol, menipu kelayakkan akademiknya, apakah salah kalau kita mahu selamatkan rakyat dari orang seumpama ini?

Dollah, Najib dan lain-lain janganlah berpura-pura bagai keramat hidup, tiba-tiba menjadi alim dan warak lalu menyerang orang seperti Presiden PAS yang tidak pernah setitik pun minuman atau sebutir pun nasi dari punca yang haram masuk keperutnya atau keperut anak-isterinya. Mungkin kerana sibuk berkempen masing-masing sudah tiada masa untuk melihat wajah sendiri dicermin
.

No comments: