Monday, January 30, 2006

Amerika dan Israel ancam kerajaan HAMAS dengan sekatan kewangan

Amerika Syarikat dan regim Zionis Israel adalah laksana kuku dan kulit, apa sahaja yang mengancam Israel maka AS juga turut merasakan ancamannya dan apa sahaja yang dibenci dan dimusuhi Israel maka AS juga akan turut menyerang dan menghukum musuh Israel itu.

Kemenangan besar Gerakan Islam HAMAS dalam pilihanraya Majlis Perwakilan Palestin tempoh hari akan menyaksikan AS bangkit membela Israel memandangkan HAMAS bukanlah merupakan sekutu yang Isreal boleh patah dan telan bulat-bulat.

Salah seorang calon HAMAS yang menang

Suka tak suka Israel dan AS terpaksa menerima keputusan pilihanraya ini kerana menolaknya bermakna menolak sistem yang dianuti dan diperjuangkan oleh mereka sendiri.

Maka pilihan yang ada ditangan mereka dalam hal ini adalah mengunakan senajata besar kewangan dalam bentuk peruntukkan, grant dan bantuan pembangunan. Israel adalah antara Negara pertama yang mengisytiharkan tidaa akan memberikan sebarang bantuan kewangan kepada Pentadbitran Palestin yang diterajui HAMAS. Malah menurut laporan Pemangku Perdana Menterinya Ehud Olmert telah pun mengarahkan agar bantuan berjumlah USD35 juta yang sepatutnya diberikan pada hari Rabu ini dibekukan. Menurut al Jazeera kewangan yang dibekukan itu termasuklah hasil cukai jualan dan duti kastam yang dikenakan terhadap barangan impot yang masuk ke Palestin yang memang merupakan hak rakyat Palestin pun.


Olmert Pemangku PM Israel

Taktik kotor dan tidak berperikemanusiaan Israel ini segera dituruti oleh abang sulongnya, AS. Malah AS bukan sekadar akan turut mengunakan senajata ini malah menyeru pula Negara-negara lain agar turut berbuat yang sama. Setiausaha Negaranya Rice yang kini berada di London dilaporkan menuntut agar Negara-negara sekutunya turut menghalang sumber kewangan dari sampai ke tangan kerajaan HAMAS.

Kata Rice AS tidak bersedia membantu mana-mana pertubuhan yang menuntut agar Israel dihapuskan serta menggunakan kaedah keganasan.

Adalah menjadi harapan Israel dan AS dengan tindakan ini akan mengakibatkan Pentadbiran Palestin menjadi muflis dan mungkin akan mengakibatkan pemberontakkan besar-besaran dikalangan rakyat yang akhirnya akan menjatuhkan kerajaan HAMAS yang baru menang melalui proses demokrasi itu.

Saya sekali lagi berpandangan bahawa tuntutan menghentikan keganasan itu merupakan sesuatu yang HAMAS perlu pertimbangkan (dengan syarat-syarat tertentu) namun memaksa HAMAS mengiktiraf Israel bagi saya adalah keterlaluan kerana itu merupakan hak bagi masing-masing Negara untuk memutuskan.

Cuma sambil kita menyaksikan keganasan dan kezaliman Israel dan sekutu-sekutunya, rasanya kita di sini pun biasa mendengar taktik yang sama diguna-pakai dalam Negara. Rasanya macam hampir sama sahaja membekukan cukai dan duti yang merupakan hak rakyat Palestin dengan menghapuskan royalty seperti yang berlaku di Terengganu ketika PAS menang pada pilihanraya 1999 lalu!

Marahkan Zionis Israel tetapi kadang-kadang kita sendiri pun perangai dua kali lima.

No comments: