Friday, January 20, 2006

Ini bukan masanya untuk berzapin



Dalam sibuk kita bersiap-siap untuk mengambil bahagian dalam demonstrasi mempertahankan Perkara 121 (1)(A) Perlembagaan Persekutuan di Masjid Negara tengahari ini, tiba-tiba terselak akhbar UTUSAN MALAYSIA hari ini.

Sedang umat Islam bimbang gelombang tuntutan masyarakat bukan Islam dari parti-parti politik kerajaan dan pembangkang sehinggalah pertubuhan agama dan NGO bukan Islam yang begitu ghairah mahu meletakkan mahkamah syariah di bawah telunjuk mahkamah sivil, rupa-rupanya sahabat kita Khairy Jamaluddin Naib Ketua Pemuda Umno sedang sibuk dengan pendaftaran keahliannya.

Kita sedang sibuk bekerja meminta masyarakat Islam bangun dan bersatu dalam menghadapi tentangan langsung terhadap maruah dan kewibawaan umat Islam, Khairy pula sibuk Kempen Daftar Ahli dan Festival Zapin!

Saya percaya saudara-saudara kita dikalangan ahli-ahli biasa Umno, tua dan muda turut prihatin akan isu besar yang berada di hadapan mata kepala kita ini, serta ancamannya terhadap Islam. Ayuh kita bersatu atas nama Islam, kita ketepikan perbezaan politik dan ideologi, ini isu nasib dan masa depan ummah, ayuh kita bersatu di bawah kalimah tauhid Laillahaillallah. Kita perdengarkan suara kita, bantahan kita, ketidakpuasan hati kita, semoga masyarakat bukan Islam segera menghormati dan mengiktiraf kekuatan dan perpaduan kita itu.

Tinggalkanlah Khairy seorang dengan zapin-zapinnya.

Disaat ini wajar sangatlah kita merenung dan mengambil iktibar dari sajak keramat Allahyarham Usman Awang:

KURANG AJAR

Sebuah perkataan yang paling ditakuti
Untuk bangsa kita yang pemalu.

Sekarang kata ini kuajarkan pada anakku;
Kau harus menjadi manusia kurang ajar
Untuk tidak mewarisi malu ayahmu.

Lihat petani-petani yang kurang ajar
Memiliki tanah dengan caranya
Sebelumnya mereka tak punya apa
Kerana ajaran malu dari bangsanya.

Suatu bangsa tidak menjadi besar
Tanpa memiliki sifat kurang ajar.

No comments: