Tuesday, January 18, 2005

PAS DAN PKR BERGABUNG
BERITA JAHAT TAK MASUK AKAL

Semasa kunjungan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Kelantan pada hujung minggu lepas beliau dan rombongan berkesempatan berjumpa dengan pimpinan PAS negeri yang diketuai Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat. Sejurus selepas perjumpaan tersebut agensi bertita kebangsaan BERNAMA telah memetik kononnya cadangan untuk menggabungkan PAS dan PKR telah pun dibincangan dalam pertemuan tersebut.

Terbit sahaja berita palsu ini orang ramai telah mula membuat pelbagai andaian malah ada dikalangan peyokong PAS dan PKR pun turut gelabah dan mula membuat-buat cerita.

Kononnya dikatakan Tok Guru tidak setuju tetapi DSAI tetap mahukan cadangakn itu dipertimbangkan.

Masuk akal ke kalau PAS dan PKR ini bergabung menjadi satu macam PKN dan PRM satu ketika dulu? PKR kita ketahui mempunyai ahli yang bukan Islam maka kemanakah mereka mahu ditempatkan kiranya gabungan ini ditubuhkan?

Malah sehingga hari ini akhbar NST masih mengusung berita jahat ini dengan menyebut di bawah tajuk HADI: PAS WILL NOT BE DISSOLVED

Two days ago PAS spiritual leader and Kelantan MB Datuk NiK Abdul Aziz Nik Mat and PKR Advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim met in Kota Baru and indicated that THE TWO PARTIES MIGHT MERGE.

Nik Aziz had said that the two parties had now found COMMON GROUND.

Sementara itu dalam Malaysiakini hari ini Datin Seri Dr Wan Azizah selaku Presiden PKR menafikan samasekali laporan ini. Kata beliau pertemuan itu memang telah berlangsung namun tidak ada samasekali perbincangan berkenaan menggabungkan kedua-dua PAS dan PKR.

Kata beliau:

Parti Keadilan Rakyat (PKR) president Dr Wan Azizah Wan Ismail today refuted news reports on a merger proposal between her party and PAS.

The news reports were mischievous, had no truth and misquoted both party leaders, she said when met at the Parliament lobby.

Kita seharusnya dapat mengesan betapa jahatnya agenda agaen-agen Umno dan BN ini yang sentiasa mahu meranapkan usaha menyatupadukan pakatan pembangkang khususnya antara PAS dan PKR. Pakatan pembangkang sekiranya dapat dihidupkan semula sebagaimana pada PRU 1999 lalu sudah pasti akan menggoyangkan kedudukan mereka yang berkuasa.

Kita berharap agar pimpinan kedua-dua parti PAS dan PKR akan terus berusaha ke arah itu demi menyemarakkan lagi harapan kita pada PRU yang akan datang. Sementara itu kepada mereka yang tidak ada kerja lain selain menabur fitnah dan memecahbelahkan perpaduan PAS dan PKR lebih baik cari cerita lainlah.

Kenapa tak dilaporkan tentang IPF dan Umno akan bergabung kerana MIC enggan terima IPF sebagai kerabat BN. Umno pun sebelum ini pernah bergabung dengan parti AKAR di Sabah yang di dalamnya ada ahli-ahli bukan Bumiputera. Kalau Presiden Umno dah acap kali turun merasmikan mesyuarat agung tahunan IPF lebih baik terima sahajalah ahli-ahli IPF jadi ahli.

No comments: