Saturday, January 29, 2005

NAHI MUNGKAR BUKAN LAGI TANGGUNGJAWAB
KERAJAAN ISLAM HADHARI

Segala-galanya bermula pada 20 Januari lalu apabila para pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan ataupun JAWI bertindak ke atas kira-kira 100 orang anak muda Islam yang sedang berada di sebuah kelab malam di KL pada kira-kira jam 12.55 malam.

Mereka telah ditahan kerana rata-rata berpakaian tidak sopan, duduk berpasang-pasangan tanpa ikatan dan ada diantaranya yang meminum arak. Menurut JAWI mereka yang bersalah akan didakwa di bawah kesalahan PERBUATAN TIDAK SOPAN Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 (559) yang jika sabit kesalahannya boleh didenda sehingga RM1000.
Tindakan ini merupakan aktiviti biasa JAWI namun akhbar THE MALAY MAIL telah mensensasikan serbuan kali ini dengan tajuk utama:

POUNCED upon, abused and rounded up like juvenile delinquents, several Muslim youths have filed a complaint against officers of Pusat Agama Islam for the high-handed manner in which they were treated following a raid at a club in Kuala Lumpur recently.

Saya sendiri apabila membaca laporan tersebut merasakan tindak-tanduk para pegawai JAWI yang berkenaan pada malam tersebut agak keterlaluan, itupun jika benarlah laporan akhbar berkenaan. Antara yang didedahkan kononnya para pegawai JAWI telah bertindak kasar dan biadap. Ada seorang wanita yang mahu ke tandas telah tidak dibenarkan sehinggalah beliau akhirnya membuang air di bilik tahanan. Ada pula kalangan wanita yang ditahan yang telah disurh memperagakan pakaian masing-masing di depan para pegawai lelaki bagi tujuan dirakamkan gambar mereka.

Apa pun kisah ini tidak berakhir disitu. Ibu-bapa mangsa telah membawa perkara ini keperhatian Menteri Wanita dan Pembangunan Keluarga Shahrizat Jalil yang sudah barang-pasti terus sahaja menyebelahi pihak mangsa. JAWI dan Menteri yang berkenaan terus sahaja membisu.

Kejadian ini memebri imej buruk terhadap Islam, sedangkan yang terlibat adalah para pengunjung kelab malam yang terdiri dari orang Islam, para pegawai penguatkuasa yang juga Islam serta Menteri yang juga beragama Islam. Mengapa kita tidak mempertikaikan apa alasan mangsa yang terlibat berada di tempat kejadian? Apa alasan mereka berpakaian demikian, keluar berpasang-pasangan dan ada yang minum arak pula.

Kalau para pegawai JAWI yang bertugas bertindak kasar dan biadap maka mereka seharusnya dikenakan tindakan namun kelemahan mereka tidak seharusnya dijadikan alasan untuk mempertahankan pula sikap para mangsa jika mereka benar-benar bersalah.

Yang menghairankan adalah sikap kerajaan sendiri. Menurut laporan NST hari ini isu ini rupanya telah dibangkitkan dalam mesyuarat mingguan kabinet Rabu lepas. Yang peliknya bukan Menteri yang bertanggungjawab yang membuat kenyataan tetapi Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan iaitu Rais Yatim!



Kata Rais:

At its meeting the Cabinet also felt Malaysia had no need for morality police. We concluded that morality is best left to the family.

Bermakna tugas MENCEGAH KEMUNGKARAN yang menurut Islam adalah merupakan tanggungjawab kerajaan kini tidak lagi akan dipikul oleh kerajaan ISLAM HADHARI Malaysia. Terserahlah kepada keluarga masing-masing untuk memelihara perlakuan dan akhlak anak-anak masing-masing.

Sedangkan dalam waktu yang sama kerajaan terus melesenkan kelab-kelab malam, konsert maksiat, pesta arak dan seumpamanya.

Inilah ISLAM HADHARI yang Pak Lah mahu jaja dan jual pada OIC! Inilah ISLAM HADHAIR yang Najib isytiharkan di Forum Ekonomi Dunia di Davos sebagai yang terbaik di dunia! Subhanallah.


No comments: