Wednesday, January 05, 2005

MASJID DI ACEH TERSELAMAT

Akhbar THE SUN semalam melaporkan Banda Aceh laksana padang jarak padang tekukur setelah dibaham oleh tsunami. Namun berpuluh-puluh masjid anehnya masih beridir tegak.

Antaranya masjid di kampung Baet, di kampong Kaju, di Pasi Lhok dan di Meubolah dimana hamper 10,000 penduduknya maut. Menurut seorang mangsa yang terselamat di kampong Baet:



He punishes us for our greed and arrogance but He will protect his house.

Dia menghukum kami lantaran sikap kami yang tamak haloba dan angkuh namun Dia tetap menyelematkan rumah Nya.

Demikian juga Masjid Baiturahman di Banda Aceh turut berdiri tegak walaupun persekitaranya musnah dilanyak tsunami.

Kita seharusnya kagum dengan kuasa Allah swt. Namun yang pentingnya harus juga diingat tidak semestinya apabila masjid seperti ini terselamat maka ia menjadi bukti kebenaran Islam, barangkali ada juga gereja yang terselamat seperti patung Virgin Mary di Sri Lanka.

Saya teringat satu ketika dahulu di Dewan Undangan Negeri Terengganu semasa Wan Mokhtar MB, wakil BN membangkitkan isu bangunan kelab PAS yang dijadikan surau telah disambar oleh petir menandakan kemurkaan Allah swt terhadap PAS. Lalu Ketua Pembangkang Tuan Guru Hj Abd Hadi menjawab, hujah tersebut tidak boleh diterima kerana jika demikian bermakna gereja dan kuil yang tidak disambar petir semuanya diredhoi Allah swt.

Wallahualam.

No comments: